Ještě v září stály za výklady nárožní prodejny na Letenském náměstí vozy značky BMW. Nyní se tam místo aut nabízejí pornokazety. Společnost AuTec, která na Letné vozy BMW prodávala, zkrachovala. Její prodejny převzal plzeňský dealer BMW - firma Invelt Car. Ta se redukcí prodejní sítě snaží zmírnit následky hospodaření společnosti AuTec, nepřipravené na výkyvy trhu.

"Uzavření prodejny BMW na Letenském náměstí je součástí ozdravného procesu. Ve čtyřech z celkových šesti dealerství jsme zrušili i prodej značky Mini Cooper. Název AuTec z automobilového trhu zcela zmizí," uvedl pro HN obchodní ředitel společnosti Invelt Car Jiří Šatra. Vozy Mini Čechy nezajímají, za osm měsíců letošního roku má Mini v Česku jen 59 nových registrací.

Společnost Invelt Car zajišťuje provoz firmy poté, co AuTec letos v červnu koupila skupina investorů reprezentovaná poradenskou společností NSG Morison. Společnost Invelt Car, založená v roce 1992 Jiřím Jirovcem, je prvním dealerem vozů značky BMW v Česku.

AuTec přišel o supersport

Firma AuTec Group působila jako zástupce značky BMW v Česku od roku 1993. Nabízela i značky Mini a Alpina, zároveň byla výhradním dovozcem motocyklů BMW.

Podle posledních zveřejněných hospodářských údajů společnost v roce 2007 vykázala ztrátu přes 35 milionů korun, zatímco o rok dříve měla zisk téměř 44 milionů korun. Loni firma AuTec Group rozšířila aktivity o prodej vozů značky Nissan. Její rozlehlý autosalon v Praze 5-Stodůlkách mimo jiné dostal oprávnění pro prodej vysokovýkonného kupé Nissan GT-R, když se zařadil do sítě takzvaných Nissan High Performance Centres. Právě investice do tohoto autosalonu byla podle vyjádření konkurenčních prodejců "poslední kapkou", která firmu srazila ke dnu poté, co nevýhodně nakoupila do zásob stovky vozů v očekávání růstu prodejů. Místo růstu ale přišel útlum. V červenci Nissan s firmou AuTec skončil.

"Příčinou bylo dlouhodobé neplnění dealerské smlouvy, jak po odborné stránce, tak co do kvality servisu i prodeje vozů," řekla HN Martina Jirásková, mluvčí společnosti Nissan Sales Central & Eastern Europe. AuTec tak samozřejmě přišel i o exkluzivitu pro supersport.

"Kdo počítal jen s růstem, kdo přeinvestoval, tak skončí, i kdyby šlo o velkou firmu. Ohroženi jsou však nejvíce menší dealeři, marže jsou na minimu," uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

Dluhy tíží i dovozce jaguarů

AuTec není jediným dealerem nových vozů, který má problémy.

Zaměstnanci firmy AMT Moravia, dceřiné firmy dovozce značek Jaguar a Land Rover, společnosti AMT Group, podali v srpnu návrh na zahájení insolvenčního řízení, protože jim zaměstnavatel dlužil mzdy za tři měsíce. Soud podání nepřijal.

"Nyní běží naše odvolání u Vrchního soudu v Praze. Ve firmě proběhly neprůhledné transakce, prodaly se třeba servisy v Ostravě a v Brně, peníze šly ale mimo firmu. Závazky dosahují 15 milionů korun, mezi věřiteli jsou i Finanční úřad Praha 2 či Všeobecná zdravotní pojišťovna," uvedl pro HN právní zástupce zaměstnanců Vladimír Hodboď.

Vyjádření jednatele firmy AMT Group, německého podnikatele Udo Richtera, který byl do června také šéfem firmy AuTec Group, se HN nepodařilo získat.

Svou dealerskou síť v Česku zredukovala také Toyota, která ukončila spolupráci s plzeňskou firmou Dajbych. Firma ale prodává toyoty dál, získává je z jiných zdrojů.

Podle průzkumu firmy PricewaterhouseCoopers chce v Česku skončit desetina z 1150 dealerů aut.


Vývoj registrací nových vozů

-53,8 %
O více než polovinu na 121 aut letos za osm měsíců klesly registrace vozů Land Rover v Česku. V Evropě poklesly prodeje landroverů o 37 procent.

-23,9 %
Jen 86 vozů prémiové značky Jaguar se letos registrovalo v Česku. Oproti loňsku je to téměř o čtvrtinu méně. V Evropě klesly prodeje jaguarů o 33 procent.

-16,7 %
Za osm měsíců se v Česku nově registrovalo 1772 vozů značky BMW. Ve stejném období loňského roku to bylo 2128 aut. V Evropě klesly prodeje BMW o 21 procent na 373 224 aut.