Uspořádat hostinu u některých z čerpacích stanic nemusí být v Česku dávno problém. Rozvoj velkých restaurací přitom pokračuje rychlým tempem i v čase, kdy pumpaři hořekují nad propadem spotřeby pohonných hmot.

Velké restaurace s vlastním personálem i kuchařem patří nejen samotným petrolejářským společnostem - jako třeba OMV nebo Benzina, ale stále častěji pronikají k blízkosti tankovacích stojanů i klasické gastronomické firmy typu McDonald's, KFC nebo Autogrill.

Například Benzina provozuje své vlastní občerstvení či snack bar u 69 z celkem 335 stanic. Ale v případě jako jsou třeba pumpy Benziny ve Šlovicích, přenechává provoz sousední restaurace gigantům, jako je v tomhle případě italský Autogrill, společnost, která ve 42 zemích provozuje 5200 podobných zařízení pro rychlé i "pomalé" občerstvení.

V Česku jejich počet rozšířila z loňských čtyř na osm a k tomu má další čtyři na hlavním nádraží v Praze. "Musíme vycházet z místních potřeb. Nabízet nejen klasickou italskou kávu, ale i třeba vepřo-knedlo - zkrátka klasickou českou kuchyni," vysvětluje rostoucí zájem tuzemský manažer společnosti Autogrill Jiří Nehasil.

Konkurenční McDonald's, který vede v Česku žebříček počtu restaurací u čerpacích stanic, v polovině roku otevřel u dálničního odpočívadla na D1 v Průhonicích první McCafé - kavárenský prostor, kde jsou servírovány káva, čaj a zákusky v porcelánu a ve skle.

"Celkově rostou tržby a počty zákazníků především u restaurací typu McDrive. Ty ovšem nejsou všechny v blízkosti čerpacích stanic," připomíná mluvčí řetězce McDonald's Drahomíra Jiráková. Další - v pořadí už devatenáctá "pumpařská" restaurace a McCafé této firmy vyroste za pár dní u Siřejovic na dálnici D8.

Podle petrolejářů jde o oboustranně prospěšné soužití. "Je to symbióza. Pro všechny je nejlepší, když jsou třeba pohromadě služby jako pumpa, myčka, restaurace či bistro, parkoviště, perfektní WC," popisuje situaci manažer kvality Václav Loula z Benziny. Podle odborníků z branže ale další investice nejsou snadné.

Zákazníci jsou zvyklí spíš na zavedené firmy, jako je třeba právě McDonald's. "Někde si pumpy provozují gastronomické služby samy, jinde jde o oddělené objekty s jiným provozovatelem či majitelem. Ale v každém případě mají franšízy typu McDonald's snadnější začátek. Neznámé firmy a méně vyzkoušené koncepty nemají dnes mnoho nadějí," připomíná šéfredaktor odborného časopisu Petrol Magazín Tomáš Mikšovský. Jen málokdo si troufne přitom provozovat restauraci výhradně vlastními silami - jako to dělá třeba pumpařská síť OMV u dálniční pumpy v Berouně a jinde.

A pumpaři navíc nemohou spoléhat na řidiče kamionů. "Ti na rozdíl od lidí z osobních vozů a autobusů žádné náročné gastronomické služby nevyžadují. U parkovišť TIR si tak vydělají spíš hrací automaty nebo prostitutky," říká Martin Vohánka, šéf firmy W.A.G., která vlastní několik truck center v Česku.


Občerstvení u pump

Restaurace a bistra, která vznikají u čerpacích stanic v Česku

McDonald's vede

Světová franšízová síť provozuje v Česku celkem 78 zařízení rychlého občerstvení, z toho 18 v sousedství čerpacích stanic. Ke konkurentům patří u pump síť KFC nebo italská společnost Autogrill, která kromě osmi restaurací u pump a čtyř na hlavním nádraží v Praze zajišťuje i stravovací služby pro ČSA.

Z pumpařů se činí OMV

Rakouská síť čerpacích stanic OMV, které patří v objemu prodeje pohonných hmot v ČR přední místo spolu s Benzinou, provozuje sama v ČR přes 10 velkých restaurací. Za OMV v tomto počtu zaostávají další firmy, jako jsou Benzina, Shell nebo Agip.



NA OBĚD DO BENZINKY
Jídlo u čerpacích stanic v České republice už dávno nenabízí jen McDonald's či KFC. Některé pumpy už mají své vlastní restaurace. foto: Archiv HN