Evropská komise a Jižní Korea včera podepsaly dohodu o volném obchodu. Díky ní by měla během pěti let odpadnout skoro všechna (99 procent) dovozní cla. Na korejské straně dosahují 1,6 miliardy eur ročně a na straně EU 1,1 miliardy eur.

Vzájemný obchod EU - Jižní Korea letos dosáhne hodnoty 76 miliard eur, což bude asi o 10 miliard eur více než loni, vyplývá z údajů Eurostatu. Podle objemu této výměny tak jde o druhou nejvýznamnější dohodu v dějinách mezinárodního obchodu. Rozsáhlejší je pouze Severoamerická dohoda o volném obchodu, jež vstoupila v platnost v roce 1994 mezi USA, Kanadou a Mexikem.

Dokument podepsaný včera v Bruselu musí ještě schválit jednotlivé členské státy EU a Evropský parlament. Dohoda o volném obchodu by tak mohla začít platit ve druhé polovině příštího roku.

Jižní Korea je po USA, Japonsku a Číně čtvrtým nejdůležitějším obchodním partnerem unie.

Nové tržní příležitosti?

"Uzavřená dohoda je důležitá zejména kvůli současné ekonomické situaci. Pomůže v boji s hospodářským poklesem a vytvoří nová pracovní místa," uvedla po podpisu komisařka Catherine Ashtonová.

Dodala, že přinese evropským společnostem působícím ve službách, výrobě a zemědělství nové tržní příležitosti.

Spokojenost panuje podle agentury Bloomberg také v Jižní Koreji. "Dohoda podpoří vývoz na náš druhý největší zahraniční trh," komentuje Lee Si Wook z Korejského ústavu pro rozvoj.

Jak dodává, prospěje nejenom automobilkám Hyundai či Kia, ale také jihokorejským textilkám a výrobcům spotřební elektroniky.

Automobilky mají výhrady

Dohoda se vůbec nelíbí evropským automobilkám, zastoupeným jejich sdružením ACEA. Upozorňují na to, že až polovina autodílů, které Korejci v Evropě při montáži svých aut používají, bude pocházet z levných asijských zemí. V praxi by tak byly na evropský trh bezcelně dováženy třeba čínské výrobky. Vývoz Evropské unie do Číny by však nadále clu podléhal.

Generální tajemník ACEA (Evropského sdružení výrobců automobilů) Ivan Hodač nedávno na setkání s českými novináři uvedl, že dohoda o volném obchodu jednostranně zvýhodňuje jihokorejské automobilky. Navíc je Jižní Korea, hodnotou hrubého domácího produktu čtrnáctá největší ekonomika světa, na rozdíl od EU jednoznačně zaměřena na vývoz aut a nová dohoda ještě podpoří její expanzi. Z přibližně 3,5 milionu osobních aut vyráběných ročně v Jižní Koreji se asi 2,5 milionu vyváží. Evropská unie jich loni koupila asi 450 tisíc, do Jižní Koreje naopak vyvezla jenom 33 tisíc.

Dohodu o volném obchodu kritizuje také mladoboleslavská Škoda Auto, jež je součástí koncernu Volkswagen.

Podle jejího ředitele pro vnější vztahy Radka Špicara si Evropská unie "podpisem dohody dala vlastní gól v důležitém zápase o globální konkurenceschopnost". Pokud by byla dohoda ratifikována, znamenalo by to podle něj faktické zaplavení unijního trhu čínskými a indickými součástkami. Komisařka Ashtonová uvedla, že v budoucnu nevylučuje zahájení jednání o stejné dohodě také s Japonskem. Dodala ale, že zatím neexistují žádné konkrétní plány.

Loni se hodnota obchodu mezi EU a Koreou pohybovala kolem 65 miliard eur. Během let 2000 až 2008 se vzájemné obchodování zvýšilo o polovinu. Jednoznačně největším evropským vývozcem do Koreje je Německo, které do asijské země vyvezlo zboží za 8,6 miliardy eur.


 



OBAVY Z ASIJSKÉ KONKURENCE
Evropští výrobci aut se bojí, že po schválení dohody zaplaví automobilový trh EU čínské a indické součástky. Podle Škody Auto, patřící německému koncernu Volkswagen, dohoda naruší globální konkurenceschopnost evropských firem. foto: bloomberg