Z Prahy začíná mizet historická dlažba. Magistrát hlavního města dokonce sestavil na základě studií seznam ulic, jejichž ráz se do roku 2013 nadobro změní. Důvodem je boj s hlukem. Výměna kostek má spolknout 4,7 miliardy korun.

Za čtyři roky pojedou řidiči v okrajových částech Prahy po kostkách jen výjimečně. Pražský plán na snižování hluku je totiž nekompromisní. "U stávajících vozovek s dlažbou je nutné nahradit jízdní povrch vhodnějším s nízkou emisí hluku," stojí doslova v dokumentu, který mají HN k dispozici.

Už nyní mizí dlažba z ulice Milady Horákové u stadionu fotbalové Sparty, asfaltem silničáři nahradí do dvou let část ulice vedoucí ke Strossmayerovu náměstí. V takzvané protihlukové studii jsou zmíněny i další ulice. Například Zenklova, Újezd, Moskevská, Korunovační, Budějovická či Francouzská. V seznamu je celkem deset rušných dopravních tepen, opravovat se budou postupně.

Úpravy se vyhnou jen historickému jádru města. Tam magistrát s plány narazil. "Chtěli jsme vyměnit dlažbu za asfalt například v Karmelitské ulici v blízkosti centra, ale památkáři s tím nesouhlasili," popisuje koordinátorka hlukových opatření pražského magistrátu Pavla Úlovcová.

Dlažbu, která zmizí z ulic, Technická správa komunikací nevyhodí. Bude uschována a poslouží při opravách těch ulic, kde kostky i nadále zůstanou. Ty nejstarší mimo pražské centrum jsou staré i sto let.

Součástí pražské protihlukové strategie jsou i výměny tramvajových kolejí, přejezdů či stavby protihlukových stěn.

Tramvajový provoz se má ztišit zejména výměnou panelů, mezi nimiž vedou koleje, které město budovalo či opravovalo od sedmdesátých let. Tramvaje budou také v některých úsecích jezdit pomaleji, čtyřicítkou.

Pro auta má v centru platit nadále padesátikilometrová rychlost, ohlídají to desítky nových kamer.

Dokument velké protihlukové strategie ale nevstoupí v platnost jako celek. "Jednotlivé magistrátní odbory, kterých se dokument týká, dostaly za úkol navýšit své požadavky a prosadit je do městského rozpočtu," vysvětluje Pavla Úlovcová. Jasno bude 26. listopadu, kdy zastupitelé schválí rozpočet na příští rok.

V Brně schválili strategii boje s hlukem už na začátku roku. Začne platit od roku 2010 a město na ni vydá téměř tři a půl miliardy korun. Postupovat bude podobně jako Praha.

K boji s hlukem vyzvala města Evropská komise, podobně jako česká města se nyní ztišují i metropole v sousedním Německu. Tamní úřady ale vsázejí více na omezování vjezdů aut do center a na podporu hromadné dopravy.

Podle údajů Evropské komise je nadměrným hlukem obtěžována polovina obyvatel unie. Hluk se podle studií podílí na 50 tisících úmrtí Evropanů ročně, přispívá například k infarktům.


KONEC KOSTEK
Dlažba uvolňuje místo asfaltu.
FOTO: ARCHIV HN