Po dnešním ránu by mělo být jasné, jestli Prahu skutečně ochromí protestní stávka dopraváků. Pražský primátor Pavel Bém (ODS) totiž včera večer slíbil, že dnes v osm hodin zasedne společně s představiteli odborářů k jednacímu stolu. K setkání by mělo dojít v sídle Dopravního podniku v Sokolovské ulici v pražských Vysočanech.

Rozhodnutí jednat co nejdříve s odboráři padlo na včerejším mimořádném zasedání krizového štábu magistrátu. Stejně tak včera do pozdních nočních hodin jednali i předáci dopraváckých odborových sdružení.

Stávka hrozí každým dnem

Rozhodující ovšem bude, zda magistrát skutečně všem požadavkům odborářů vyhoví.

"Od stávky ustoupíme pouze v případě, že dojde k naplnění každého z našich požadavků. Můžu s plnou odpovědností prohlásit, že máme masivní podporu všech zaměstnanců Dopravního podniku," řekl HN Vratislav Feigel, předseda odborového sdružení OSPEA. Na který konkrétní den se ale případná stávka připravuje, odmítl upřesnit. Původně ji totiž odboráři vyhlásili na zítřek, tedy přesně na den, kdy se chystá sněm pražské ODS. "Jestli to bude úterý, vám v tuto chvíli neprozradím. Řeknu jen tolik, že stávka hrozí každým dnem," nechává prostor pro dohady Feigel.

Bém: půjčíme 900 milionů

Odborářům především vadí, že jim od roku 2010 hrozí snižování platů, omezení zaměstnaneckých benefitů a propouštění.

Problém vznikl proto, že město a Dopravní podnik se v současnosti neshodnou především na provozních výdajích. Firmě chybí peníze na investice i na běžný provoz a magistrát po Dopravním podniku chce, aby začal výrazně šetřit.

Magistrátu vadí, že podnik přesně neřekl, proč vznikla letošní ztráta 2,5 miliardy. Magistrátní společnost Ropid proto nechce Dopravnímu podniku ztrátu doplatit. "Chceme vidět položku po položce. Ale pan ředitel dosud nic nepředložil," vzkázal Martinu Dvořákovi primátor Pavel Bém.

Zároveň ale Bém prohlásil, že pražskou dopravu nenechá padnout. Včera dopravákům slíbil, že magistrát poskytne podniku peníze. Přesně 900 milionů korun formou zúčtovatelné zálohy. Bém to řekl v pořadu ČT Otázky Václava Moravce.

Vstřícné gesto se však podle všeho minulo účinkem. Podle odborářů jeho slib rozhodně stávku definitivně neodvrátil.

"Jestli si primátor Bém myslí, že stávku zažehnal, tak se mýlí. Zúčtovatelná záloha, to je v podstatě půjčka. Ve stávající situaci nám to možná může pomoci, celkově to ale nic neřeší. Neznamená to, že bychom kvůli tomu od stávky upustili," řekl HN Vratislav Feigel. Pokud skutečně dopraváci stávku zahájí, bude to protest, jaký dosud Praha nezažila. Má se týkat všech složek pražské dopravy, tedy metra, tramvají i autobusů. Na případnou výpomoc ochromené Praze se prozatím nechystají ani regionální autobusoví dopravci, ani České dráhy. Prý za nimi zatím nikdo s oficiální žádostí o posílení dopravy nepřišel.


Kolik ročně stojí podle magistrátu bonusy zaměstnanců Dopravního podniku

Růst mezd

Každý rok rostou mzdy v Dopravním podniku přibližně o 230 milionů korun.

Sociální výhody

Zaměstnanci podniku mají nárok například na týden volna navíc, stravenky, dotace na penzijní připojištění a podobně. Ročně to vyjde na 380 milionů korun. Zaměstnanecké jízdné pak vyjde na 150 milionů korun.

Kolik se může ušetřit

Podle magistrátu je možné na platech manažerů v příštím roce ušetřit 3,7 milionu korun. U zaměstnanců je možné ušetřit 370 milionů korun.

Jak zlevnit chod podniku

Do metra musí přijít turnikety, které zabrání černým jízdám. O některé autobusové linky se bude soutěžit, a pokud soukromý dopravce nabídne výhodnější podmínky, zakázku dostane. Podnik musí také některé služby objednávat, pokud je externí firma udělá laciněji. Příkladem je oprava autobusů.



JDE O 2,5 MILIARDY
Šéf Ropidu Pavel Procházka (vpravo) nechce ztrátu uhradit. Primátor Bém chce vědět, proč vůbec ztráta vznikla. foto: čtk