Pražané stále nevědí, jestli metropoli v příštích dnech neochromí protestní stávka dopraváků. Včerejší tříhodinové jednání primátora Pavla Béma s odborářskými předáky totiž místo dohody přineslo jen emotivní výměnu názorů s téměř nulovým výsledkem: Bém po dvou hodinách z jednání předčasně odešel, v předsálí jen krátce prohlásil, že "krize tu je a musíme se s ní vyrovnat".

Odborářům zase vadilo, že magistrát nepřistoupil na všechny požadavky, které Bémovi předložili a kladou je jako podmínku pro odvolání stávky.

Dvořák mluví o rezignaci

Situace došla dokonce tak daleko, že ředitel dopravního podniku Martin Dvořák prohlásil, že pokud se problém nevyřeší a ke stávce skutečně dojde, rezignuje na svůj post. "Jsem si ale jist, že tak daleko to nedospěje. Určitě najdeme řešení," řekl včera Dvořák HN.

Odboráři například nesouhlasí s plánovaným propouštěním, odmítají rušení zaměstnaneckých benefitů, jako jsou třeba stravenky či zaměstnanecké jízdné. Chtějí také zastavit outsourcingové projekty, tedy předání některých činností podniku externím firmám. Odbory také trvají na tom, aby Praha doplatila podniku 1,9 miliardy korun na provozní náklady. To ale město odmítá. Jediné, na čem se Bém s odbory včera dohodl, je "dorovnání" ztráty podniku za rok 2009. Konkrétní výši ukáže audit. Bém také slíbil dopravákům 900 milionů formou zálohy. To ale odborářům nestačí. Chtějí, aby magistrát doplatil 1,9 miliardy a dorovnal tak celkový dluh vůči městu. Ten dohromady činí 2,5 miliardy korun. "Máme letos kvůli krizi nižší tržby. Prodali jsme méně majetku, než jsme očekávali. Také jsme museli doplatit některé daně za předchozí rok," vysvětlil Dvořák.

"Máte čas do středy"

Odboráři dali magistrátu ultimátum do středeční půlnoci. "Pokud nedostaneme od rady města jednoznačné stanovisko, které by posunulo jednání o konkrétních bodech, pak po středě hrozí stávka," prohlásil zástupce odborářů Jiří Obitko.

HN zjistily, že pokud ke stávce skutečně dojde, bude trvat jeden den a paralyzuje celou Prahu. Odbory už dokonce kontaktovaly ostatní přepravce a požádaly je, aby v případě stávky s dopravou městu nepomáhali. Magistrát ale podniku dotaci navyšovat nechce.

Primátor Bém tvrdí, že podnik nehospodaří dobře a že by měl šetřit. To sice dopraváci už téměř rok dělají, přesto se ale letos podnik ocitl ve více než dvoumilardové ztrátě. A právě u tohoto dluhu současný spor začal.

Magistrátní společnost Ropid a Dopravní podnik už 15. prosince loňského roku podepsaly dodatek ke smlouvě, který stanovuje, kolik kilometrů za kolik korun pražští dopraváci najezdí. Už tato smlouva počítala se ztrátou 9 miliard. Jenomže Bém se rozhodl, že dá podniku na letošek jen 7,1 miliardy.

Dopravní podnik ale argumentuje právně platným podpisem na smlouvě. Spor má rozuzlit audit společnosti Deloitte. Má prověřit vyúčtování takzvané prokazatelné ztráty, tedy provozních nákladů za rok 2008. Otázkou ovšem je, jestli auditor zvládne dokončit audit do středečního večera, tedy do času daného odboráři. Až na základě konkrétních údajů totiž prý Bém může na případné doplacení dotace kývnout. "Chce získat čas, aby vášně vychladly. Jestli ale do středy nebudeme mít podepsané stanovisko magistrátu, už vyjednávat nebudeme," řekl HN odborář Vratislav Feigel.




DO STŘEDY BUDE KLID
Po včerejším jednání ukazovali odboráři svoje sepsané požadavky. Pokud řidiči tramvají, metra a autobusů budou skutečně stávkovat, bude situace zřejmě horší než v únoru 2003, kdy stály pouze tramvaje (vpravo).
FOTO: ČTK, HN