Jednou Praha, Dobrovského 25, budou moci od poloviny příštího roku říkat cestující u pokladen Českých drah. Ty totiž chtějí ve velkých městech svou síť rozšířit o taxislužbu, která cestující doveze ve vybraných městech od nádraží na konkrétní adresu.

Cílem je nabídnou cestujícím další službu, kterou si zatím museli shánět sami. Výhodou bude nejen garantovaná cena na základě tarifních pásem, ale i jednoduchý doklad, který například zaměstnanci po služební cestě lépe vyúčtují svému zaměstnavateli.

Pětiletá smlouva

Dopravce, jehož budou dráhy hledat v tendru, který plánují vypsat v nejbližších týdnech, bude cestující vozit na základě pětileté koncese a dostane jen část z peněz, jež dráhy za taxislužbu utrží.

"Samozřejmě dostanou většinu, ale i my dostaneme svůj díl, tím se lišíme od letiště, které vlastně pouze pronajímá štafly," říká jeden z manažerů Českých drah Petr Moravec, který je projektem pověřený.

Dráhy nyní pokračují v analýze trhu taxislužeb a brzy mají začít první jednání s potenciálními zájemci. S rozhovorů mají vyplynout podmínky tendru. "Chtěli bychom, aby naše taxíky byly modré, ale chápeme, že třeba v Praze musí být žluté," říká Moravec. Nakonec tak s největší pravděpodobností vozy dostanou pouze magnetické logo drah a v noci pak budou fungovat jako normální taxíky.

"Je v našem zájmu jim dát volnost, pokud by jezdili jen pro nás, byl by provoz dražší," dodává s tím, že cena vyplyne hlavně z tendru. Zatím tak není jisté, zda budou drážní taxíky výhodnější než klasičtí dopravci. Záleží však také na tom, na které taxislužby před nádražím cestující právě natrefí.

Vzhledem k tomu, že se drážní taxislužba má objevit hned ve třech českých městech a dráhy chtějí spolupracovat s jediným zájemcem, dá se očekávat, že se lokální taxislužby spojí do konsorcií a vytvoří společnou nabídku.

Modrý autobus na nádraží

Petr Moravec přišel letos také s myšlenkou autobusové divize Českých drah. Projekt, ve kterém měly nerentabilní tratě nahradit autobusy, se ale zatím odkládá, kraje totiž prokazatelnou ztrátu z těchto tratí i pro další rok uhradí. Moravec se nyní soustředí na přípravu modrých autobusových linek, které by cestující přivážely na nejbližší nádraží.

Jeho tým probral tři tisíce českých měst a u dvaceti z nich došli k závěru, že je doprava k nádraží nedořešená. Sedm z nich je pro dráhy zajímavých. Linka by dostala více lidí na železnici. Příkladem mohou být města Chodov či Bělá.

"Ani u jednoho bychom ale nedokázali vytvářet zisk," podotýká Moravec. Nyní připravují konkrétní plán, který by mohli nabízet městům a krajům. Dráhy věří, že plánem zaujmou. "Třeba Český Brod, tam ráno kolem nádraží parkuje tolik aut, že blokují autobusy. Stačilo tyto lidi vozit okružní linkou z obytných čtvrtí k nádraží a nemuseli bychom budovat drahá nová parkoviště," uvádí Moravec jiný příklad.

Nápady drah

Odvážné myšlenky, o jejichž realizaci České dráhy uvažují

Autobusové linky

Nové vedení drah po svém nástupu přišlo s myšlenkou, že ne všechny tratě je nutné za každou cenu udržovat. Navrhli, že by bylo pro všechny výhodnější poslat tam pod hlavičkou drah autobus. Projekt se ale hlavně kvůli současné legislativě zapadl, místo toho se připravují autobusové linky na nejbližší nádraží.

Taxislužba

Dráhy se stále více snaží profilovat jako doprava pro manažery. Ty chtějí z aut dostat hlavně do pendolin. Právě těmto cestujícím chtějí nabídnout i taxi dopravu z a na nádraží.

Školní výlety

Jako perličku zvažují dráhy i možnost nabídnout například školám autobus na nejbližší nádraží, odkud by třída dál pokračovala vlakem do stanice, kde by je v případě potřeby vyzvedl další autobus. Teď školy preferují cestu jedním pronajatým autobusem.


Z taxikáře průvidčí
Místo taxametru zkontrolovat před cestou vlakovou jízdenku. Taková může být budoucnost cest po městě třeba z Hlavního nádraží v Praze.
FOTO: ARCHIV HN