Vysvětlení

Společnost Creditreform s.r.o, která vypracovávala analýzu pro Hospodářské noviny v oblasti cestovního ruchu, považuje za nutné upřesnit a vysvětlit interpretaci výstupů uvedených ve článku "Cestovky: obzvlášť tajuplný byznys", který byl zveřejněn dne 18. 11. 2009. V tomto článku byl vytvořen žebříček firem z oblasti cestovního ruchu podle tržeb, podle rentability a podle důvěryhodnosti.

Společnost Creditreform si uvědomuje, že v článku byl parametr bonita nahrazen pojmem "důvěryhodnost", díky kterému mohlo dojít k velmi nepřesné interpretaci a vnímání výsledků analýzy. Správný a přesný pojem měl být "schopnost získat úvěr". Žebříček, uvedený v článku neměl nést titulek "Pořadí podle důvěryhodnosti", ale "Pořadí podle schopnosti získat úvěr." Pořadí firem bylo sestaveno podle indexu bonity, který je vypočítáván na základě výsledků hospodaření a finanční analýzy podnikatelských subjektů. Index bonity, na jehož základě je sestaven žebříček, však vyjadřuje výhradně "úvěruschopnost" dané firmy.

Považujeme za důležité upřesnit fakt, že do tohoto srovnání byly zahrnuty vybrané společnosti s registrovaným předmětem činnosti "činnost cestovních agentur" nebo činnost cestovních kanceláří", zejména pak největší a nejvýznamnější společnosti na českém trhu, které v minulosti zveřejnily údaje o svém hospodaření. Z názvu článku "Cestovky: obzvlášť tajuplný byznys" mohl čtenář nabýt dojmu, že některé cestovní kanceláře zařazené do srovnání nejsou důvěryhodné, nebo že dokonce provozují nějaký obzvlášť tajemný byznys. Naopak do srovnání byly zařazeny pouze ty subjekty, které v minulosti o své činnosti zveřejnily údaje a tím prokázaly svou důvěryhodnost.

Společnost Creditreform si je plně vědoma, že důvěryhodnost podnikatelských subjektů v cestovním ruchu je dána zejména kvalitou poskytovaných služeb, transparentností cen, počtem reklamací, spokojeností klientů, kvalitou komunikace s klienty, kvalitou delegátů a průvodců a mnoha dalšími věcmi a nelze ji tedy zjednodušovat pouze na schopnost získat úvěr a s ním spojený index bonity ve smyslu analýzy prováděné společností Creditreform ve zmíněném článku. Index bonity tyto specifické faktory nezohledňuje.

Společnosti Creditreform je velmi líto, že v citaci označuje jednatel firmy Creditreform společnosti Marco Polo International, spol. s r.o., B & K TOUR, s.r.o., ORBIX, s.r.o. a GTS Travel s.r.o. jako nedůvěryhodné společnosti s 10procentním rizikem krachu a za hranicí zdraví. Společnost Creditreform prohlašuje, že její analýza v žádném případě nic takového neznamená. Výše závazků společnosti Marco Polo International, spol. s r.o., která je tvořená zejména zálohami klientů na cesty koncem roku a která negativně ovlivnila index bonity, je v oblasti cestovního ruchu s ohledem na sezonnost apod. zcela obvyklá. Důvěryhodnost cestovní kanceláře Marco Polo International je však při zohlednění dalších specifických faktorů velmi vysoká. Společnost Creditreform si uvědomuje, že cestovní kancelář Marco Polo International, spol. s r.o., svým produktem zaměřeným na velmi kvalitní služby pro individuální klientelu a firemní klientelu, velmi vysokou mírou pravidelných zákazníků a využíváním pouze pravidelné letecké dopravy,
uváděním plných cen a důrazem na kvalitu informací a komunikace s klienty, cílevědomě a dlouhodobě buduje svou důvěryhodnost.

Za případné nedostatky či nedorozumění vyplývající z výše uvedených údajů se společnost Creditreform omlouvá a ujišťuje, že nebylo cílem ani záměrem poškodit dobré jméno hodnocených firem.

Cyril Mores,
jednatel společnosti Creditreform

V rubrice DOPISY A E-MAILY uveřejňujeme reakce, které vyjadřují názor čtenářů. Adresa: dopisy.hn@economia.cz.