Hudební svět si dnes připomíná významné výročí. Přesně před třiceti lety, 30. listopadu 1979, se na pultech objevilo dvojalbum The Wall, jedna z nejprodávanějších desek všech dob. V rockové opeře The Wall (Zeď) vytvořili britští Pink Floyd své nejúspěšnější dílo.

Hudebně působivý projekt na téma osamocení a ztráty komunikace byl osobní zpovědí baskytaristy Rogera Waterse. Koncertní podoba Zdi pak vstoupila do dějin rockových koncertů na tehdejší dobu nevídanými efekty a projekcemi filmů a diapozitivů. A když v roce 1989 padla berlínská zeď, uspořádal Waters obrovský koncert The Wall Live In Berlin.

Zeď později ožila také ve filmu režiséra Alana Parkera s Bobem Geldofem v roli vyhaslé rockové hvězdy Pinka, do které promítl Waters sebe sama. "Za Zdí stála má deziluze z rockových představení na velkých stadionech. Do konce sedmdesátých let měly takové koncerty kouzlo, které však vyprchalo," vzpomínal Waters v knížce Is There Anybody There? "Myslel jsem si, že to bude velký kus rockového divadla. Zeď je sice část mého příběhu, ale základní témata rezonují i v jiných lidech," mínil Waters. Člověk podle něj raději potlačuje bolestivé zkušenosti, které pak používá jako cihly ve zdi. Možná za ní nachází úkryt, avšak ve skutečnosti je za ní spíš citově uvězněn.

Výsledné album nebylo ve zvukově experimentální produkci Pink Floyd hudebně nejzajímavější, ale mělo největší ohlas. Po vydání se stalo obrovsky populární, v USA bylo nejprodávanějším albem roku 1980 a v Británii si ho rychle koupil více než milion posluchačů. Obrovský komerční úspěch udělal z Pink Floyd druhou kapelu hned po Beatles.

Následovala série stejnojmenných bombastických koncertních vystoupení. Premiéra se odehrála v únoru 1980 v Los Angeles, pro technickou náročnost však následovalo pouhých 29 koncertů. Po pádu Berlínské zdi předvedl Waters na Postupimském náměstí v červenci 1990 ještě jednu koncertní verzi alba The Wall, jíž oslavil znovusjednocení Německa. Koncert s řadou vzácných hostů měl gigantické proporce - na místě jej sledovalo 300 tisíc diváků a u televizí dalších pět milionů lidí.