Nejsilnější český odborový svaz KOVO, pod který patří odborová organizace v automobilce Hyundai, bude řešit problémovou situaci v nošovickém závodě na mezinárodní úrovni. Informovat o ní bude Světovou federaci kováků (IMF).

Také kvůli údajnému porušování odborových práv zvažuje podání k Organizaci pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Chce, aby se o zacházení s českými zaměstnanci dozvědělo vedení firmy v Jižní Koreji. V pátek to řekl předseda odborového svazu KOVO Josef Středula. Podle mluvčího automobilky Petra Vaňka by se měl Středula nejdříve osobně seznámit se situací ve firmě. Porušování zákonů odmítl.

"Chování vedení firmy překročilo únosnou mez. Proto se obrátím na kolegy ze Světové federace kováků, která má příští týden zasedání v Ženevě. Chci s nimi zkoordinovat spolupráci v rámci firem, kde má nějakou účast Hyundai nebo Kia, vlastně celý tento koncern," řekl Středula. Oslovit také hodlá odborářské kolegy z Koreje. "Chci, aby věděli, jak se vedení firmy chová k zaměstnancům v našem regionu. Chceme, aby se o tom dozvědělo vedení koncernu přímo v Koreji," uvedl Středula, který je členem řídícího výboru organizace IMF. Vedení automobilky Hyundai v Nošovicích se podle něho musí začít chovat k lidem slušně, jako je obvyklé v evropských zemích.

Odbory KOVO také nevylučují, že se obrátí na OECD. "Firma se velmi rychle přibližuje tomu, že také dáme podání na OECD a využijeme svého práva. Týkalo by se porušování odborových práv," dodal Středula.

Mluvčí automobilky jakékoliv porušování předpisů ze strany vedení odmítl. "Určitě by bylo lepší, kdyby se místo silných prohlášení předseda Středula napřed osobně seznámil se situací v automobilce, ostatně termín schůzky je již oběma stranami plánován," uvedl Vaněk.

Vyjednávání v nošovické automobilce se minulý týden zkomplikovalo. Hrozba vyhlášení stávky se kvůli tomu zvýšila. Odbory nechtějí připustit, aby byli potrestáni zaměstnanci, kteří na hodinu zastavili výrobu a začali protestovat proti špatným pracovním podmínkám, zejména proti povinným přesčasům. Ty pak vedení firmy zrušilo. "Další jednání se zaseklo na jediném bodu. Oni (vedení) chtějí stále postihovat zaměstnance, kteří přerušili práci 2. prosince. Chtějí je nějakým způsobem sankcionovat. To rezolutně odmítáme," řekl šéf odborů Hyundai Radek Kuchař. Tomu rovněž vadí, jak vedení firmy jedná s odbory. "Týká se to informování zaměstnanců z naší strany. Chceme mít volnější prostor k pohybu, abychom mohli s lidmi komunikovat a říct jim, co se děje. Chceme znát názor zaměstnanců, ale oni nám to nechtějí umožnit," popsal Kuchař. Ten potvrdil, že se možnost vyhlášení stávky přiblížila.

"Zaměstnavatel nám háže klacky pod nohy, snaží se pouze získat čas a uklidnit situaci mezi zaměstnanci," podotkl. Také mu vadí skutečnost, že firma nechce povolit odborům uvolněného funkcionáře.

Nošovická automobilka Hyundai nyní zaměstnává 2000 lidí. Sériovou výrobu firma rozjela loni v listopadu. Do září vyrobila zhruba 80 000 vozů, její současná výrobní kapacita je 200 tisíc automobilů ročně.