Milí čtenáři,
blíží se vánoční svátky a zejména předěl starého a nového roku, Novoroční svátky, které jsou současně krokem do rozhodování budoucího roku. Nebude nikterak lehký. Zúročí se v něm dosavadní zkušenosti a jistě dojde k další tvrdé konfrontaci reality s plány a přáními. Proto si dovolujeme nabídnout vám několik názorů právě na tyto dvě strany mince.

Účastníci této ankety všichni spolupracovali s magazínem Exportér v průběhu jeho šestileté existence, za což jim redakce děkuje.

Anketní otázky:

I. Jaká je podle vás účinná strategie pro úspěšné překonání dopadů současné globální recese?

II. Co byste osobně popřál vývozcům-čtenářům magazínu Exportér?


Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský

I. Podniky nemohou čekat, že překonat recesi jim pomůže pouze podpora státu. Na krizi by měly reagovat inovacemi v myšlení i změnou postupů, které se neosvědčily. Pro český byznys, který je majoritně zaměřený na export, vidím dobrou cestu hlavně v orientaci na nová teritoria, jako je třeba Irák, který jsem s podnikatelskou delegací nedávno navštívil. Ve vyhledávání perspektivních oblastí se navíc potkávají zájmy podniků se zájmy státu, který jim může poskytnout účinnou asistenci.

II. To je jednoduché. Aby byl rok 2010 alespoň o trochu příznivější než ten letošní. Věřím, že poslední výsledky zahraničního obchodu dávají naději, že to tak bude.


Jana Švábenská, ředitelka divize financování obchodu a exportu Komerční banky, a.s.

I. Nezbytné bude pokračovat v úsporných opatřeních, se kterými již většina firem započala. Znamená to revizi všech stávajících i budoucích aktivit, tlak na zvýšení efektivity a omezování výdajů, které nepřispívají k rozvoji a udržení podnikání. Zároveň by firmy měly mobilizovat všechny vnitřní rezervy, využít momentální nejistoty a pomalé reakce svých konkurentů. Právě v období recese je důležité udržet si svoji pozici na trhu a neopouštět úspěšná teritoria. Zároveň je potřeba si uvědomit, že i tato doba může přinést nové obchodní příležitosti. Stále častěji se totiž objevují společnosti, které neobstojí v konkurenci a budou muset svoje aktivity ukončit. A to je právě šance pro ty připravené. U nových obchodních partnerů je vhodné si předem prověřit veškeré informace o jejich společnosti. A samozřejmě musím zdůraznit řádné ošetření rizik plynoucích z obchodů vhodnými bankovními produkty.

II. Všem vývozcům, čtenářům časopisu Exportér, bych ráda do nového roku popřála hodně nejen nových realizovaných, ale i zaplacených obchodů, aby měli i v příštím roce bohatého ježíška. Samozřejmě hodně zdraví, spokojenosti a úspěchů jak v osobním, tak i pracovním životě.


Vladimír Plašil, předseda představenstva společnosti ALTA, a.s.

I. Zužitkování výhody z minulých let -investování zisků z uplynulého úspěšného období do nových produktivních technologií, do progresivní logistiky a restrukturalizace firmy. Současné finanční zatížení je tudíž minimalizováno a takto připravená firma může dnes nabídnout kvalitní produkty s krátkou dodací lhůtou za nízkou cenu, a obstát tak v tvrdém konkurenčním boji. A také umět dostatečně přesně a "efektně" představit svůj produkt, poukázat na výhody vůči konkurenci. Být připraven vyjít zákazníkovi vstříc v jeho požadavcích, to znamená pružně reagovat na požadavky trhu. Umět nabídnout alternativní řešení a hlídat si kvalitu a hlavně náklady.

II. Především hodně zdraví. Potom kvalitní a spolehlivé spolupracovníky, do dalšího roku pak jasnou vizi, odhodlání a inspiraci a tolik potřebný optimismus.


Karel Havlíček, generální ředitel SINDAT, viceprezident Evropské asociace malých a středních podniků

I. Návrat na zem. Mnozí z nás začali mít v posledních letech dojem, že řízení firem spočívá v infantilních teambuildingových hrách nebo v získávání kontaktů na golfu a v business klubech. Povrchnost, polovzdělanost a lenost se začala umně zastírat nekompromisností a upřímností, spekulace nahradily tvorbu hodnot. Vytvořili jsme si virtuální svět komunikérů, finančních spekulantů a poradců, kterému jsme začali věřit. Zbavení se uvedených návyků, selské uvažování, trvalé sebevzdělávání, píle a odvaha měnit mohu být cestou z krize.

II. Odvahu pouštět se do nových teritorií, jakkoliv mohou vypadat nedobytná nebo vzdálená. Pokud máme konkurenceschopný výrobek, dostatek sebevědomí, nejsme netrpěliví a přistoupíme k cizím trhům s dostatečnou pokorou vůči tamním zvykům a hodnotám, máme vždy šanci uspět.


Milan Moravec, obchodní ředitel společnosti Hydroprojekt

I. Přestat slepě věřit analytikům, poradcům a různým finančním expertům. Tato krize byla způsobena právě těmito "experty", kteří tlačili na nekonečný růst zisků, obratů, půjček, úvěrů, balíčků, derivátů... Používat selský rozum. Přehodnotit vlastní efektivitu práce a vznikající náklady. Pracovat více než před krizí. A hlavně: Poučit se z této krize, tedy z toho špatného, co přinesla, a to dobré, co přinesla, aplikovat.

II. Rád bych vyslovil tři přání, a pokud se alespoň jedno z nich splní, budu to považovat za nesmírný úspěch: 1. Osobně bych popřál nám všem, kteří exportujeme, aby náš úspěch nebyl raketový a krátkodobý, ale aby byl postupný a dlouhodobý. 2. Mnoho let jsem si také osobně přál větší a lepší podporu služeb ze strany státu, ale vždy zůstalo pouze u teorií a návrhů. Proto přeji všem exportérům bez rozdílu co nejmenší spoléhání se na pomoc státu a co největší důvěru ve vlastní schopnosti. 3. A poslední přání je obecné: Abychom se v zahraničí při projednávání obchodních případů nemuseli před našimi partnery stydět za naše politické představitele, jejich jazykovou a odbornou úroveň a zejména za jejich činy jak doma, tak právě v zahraničí.


Jaroslav Křemen, generální ředitel společnosti Pragoimex, a.s.

I. Obecně se tvrdí, že budoucnost není opakováním minulosti. Ani toto úsloví nelze však brát doslova. V souvislosti s hospodářskou krizí mám konkrétně na mysli výrok Tomáše Bati z roku 1932: "To, čemu jsme zvyklí říkat hospodářská krize, je jiné jméno pro mravní bídu. Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek. V naší zemi je hodně lidí, kteří se domnívají, že hospodářský úpadek lze sanovat penězi. Hrozím se důsledku tohoto omylu. V postavení, v němž se nacházíme, nepotřebujeme žádných geniálních obratů a kombinací. Potřebujeme mravní stanoviska k lidem, k práci a veřejnému majetku. Nepodporovat bankrotáře, nedělat dluhy, nevyhazovat hodnoty za nic, nevydírat pracující, dělat to, co nás pozvedlo z poválečné bídy, pracovat a šetřit..." Tento moudrý výrok bez jakékoliv úpravy platí i na dnešní situaci, a to jak z hlediska analýzy příčin a následků krize, tak i definování principiálních východisek z ní.

Přeneseno na naši akciovou společnost to znamená systematicky uplatňovat především tři klíčové procesy: Udržet současný kvalitní tým zaměstnanců a zajistit jejich další rozvoj, technicky inovovat produkci a nešetřit náklady na technický rozvoj, inovovat firemní procesy zaměřené na maximální hospodárnost. Přitom vycházíme ze zkušeností, že přes politické proklamace o podpoře malého a středního podnikání si musíme pomoci především sami.

II. Nepodléhat panice, protože svítá na dobré časy pro tvořivé a flexibilní firmy. Čtenářům magazínu Exportér přeji dobré zdraví, veselou mysl a trochu toho příslovečného štěstí, které jak praví japonská moudrost, rádo chodí do míst, kde vládne dobrá nálada.


Vladimír Nesrsta, tiskový mluvčí Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a.s. (EGAP)

I. Jsme otevřená, exportně orientovaná ekonomika, a proto je nesmírně důležité, aby se našim vývozcům na mezinárodních trzích dařilo, aby se dokázali prosazovat v tvrdé konkurenci a aby se nedrželi jenom dříve vyšlapaných cest, ale úspěšně objevovali a dobývali nová vývozní teritoria. My v EGAP uděláme vše, co bude v našich silách, abychom i v roce 2010 byli českým vývozcům dobrým a spolehlivým partnerem.

II. Kvalitně připravené vývozní projekty, vstřícné banky a seriózní zahraniční zákazníky. Ale v první řadě hodně zdraví a nezbytnou míru toho podnikatelského štěstí.


Dagmar Kuchtová, ředitelka sekce zahraničních vztahů Svazu průmyslu a dopravy ČR

I. Odpověď je zdánlivě jednoduchá - nasmlouvané zakázky na delší časové období. Je to ale samozřejmě závislé na odvětví a situaci v něm, současné i budoucí poptávce a vývoji na světových trzích. Svaz průmyslu a dopravy se snaží českým firmám v tomto směru pomoci mimo jiné organizováním obchodních delegací na perspektivní trhy, v současné době již pracujeme na přípravě podnikatelských misí do Alžírska, do Austrálie a do několika zemí subsaharské Afriky, které se uskuteční v únoru 2010, a také úsilím zabránit avizovanému uzavírání zastupitelských úřadů, respektive rušení obchodně-ekonomických úseků právě v zemích, kde čeští exportéři podporu ambasády potřebují.

II. Čtenářům magazínu Exportér přeji v roce 2010 hodně štěstí, úspěšné projekty, nové zakázky a spolehlivé partnery i lepší přístup k financování.


František Masopust, výkonný ředitel Komory pro hospodářské styky se zeměmi SNS

I. Nejsem ekonom, a tak se v odpovědi mohu a budu držet jen a jen svých praktických zkušeností a selského rozumu. Z globálního pohledu považuji za extrémně důležitou solidaritu států při hledání východisek a jejich aplikaci tak, aby nebyla na úkor druhých. Mám na mysli různá ochranářská opatření a podobně. V naší malé zemi s převážně exportně orientovanou ekonomikou pak je to soulad mezi potřebami podniků a ochotou státu jim pomoci. Daleko více než v minulosti potřebujeme důraznou politickou podporu při prosazování se v zahraničí - to platí v zemích, které naše komora zpracovává, dvojnásob. Třeba tak, jak to dělají někteří naši zkušenější partneři ze zemí EU.

II. To je jednoduché, ač v krátkém horizontu nesplnitelné - mým přáním je rychlé ukončení krize a návrat ke stavu, kterého se čeští exportéři postupně dopracovali v polovině tohoto desetiletí. V reálu bych všem, nejen partnerům Komory SNS a exportérům na východ, chtěl popřát odvahu pokračovat v boji s dopady krize a štěstí při hledání nových zakázek. To vše pochopitelně spolu s přáním pevného zdraví a pohody.


Jiří F. Grund, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Grund, a.s., předseda Asociace exportérů

I. Dlouhodobá strategie firmy pro působení v krizi, musí se dodržovat přísná kritéria ekonomického řízení, omezení nepřipravených expanzí a velkých investic.

II. I jako předseda Asociace exportérů bych chtěl popřát všem vývozcům úspěšné překonání současné krize, upevnění vlastních pozic na trhu a v období po krizi znovu nástup do nových trhů a pozic.


Pavel Štefka, obchodní ředitel Tatra a.s.

I. Na tuto otázku není jednoduché nalézt jasnou odpověď. Různá odvětví se s dopady globální recese setkávají v různých časových úsecích. Někde největší problémy odeznívají, jinde teprve začínají Mnohá opatření přijímaná vládami, nebo managementem různých společností jsou posunuta v čase, často již se znalostí dopadu opatření přijatých v jiných zemích a odvětvích. Podle mne je důležité zachovat chladnou hlavu a nepřijímat unáhlená, ničím nepodložená opatření.Jedním z nejdůležitějších kritérií je dobře fungující a "vstřícný" bankovní sektor. V této oblasti mají exportéři, v současné době, asi největší problém.V neposlední řadě to je kvalitní management společnosti, který je schopen reagovat na vzniklou situaci, nebo ji svými opatřeními předcházet. Management, který je schopen operativně řídit společnost.

II. Všem bych popřál především hodně pevné zdraví a nervy, to současná situace vyžaduje nejvíce. Popřál bych nám všem lepší příští rok, aby byl bez velkých turbulencí, aby se výroba a prodej vrátily do normálu .


Ivan Jukl, generální ředitel agentury CzechTrade

I. Jistotu úspěšného překonání krize nemá dnes patrně nikdo a otázkou také je, podle čeho poznám, že jsem krizi zvládl. Pro někoho bude úspěchem holé přežití, pro někoho výhodná akvizice nových podniků a expanze na úkor konkurence. K úspěšným rozhodnutím těch nejlepších patří zejména schopnost nastavit si reálná očekávání, a tedy i umění nepřetržitě sledovat a snažit se chápat změny ve svém okolí. Na to však není většina našich klientů, to znamená malých a středních podniků, dostatečně vybavena, ať již jde o lidské či finanční zdroje. Kdybych měl říci, co letos pomohlo nejúspěšnějším z nich, jmenoval bych jednak odvahu experimentovat s dobýváním nových trhů, jednak schopnost za pochodu inovovat. Společně s námi se jim zvláště osvědčilo naslouchat zvláštnostem těchto trhů a s pomocí průmyslových designérů přizpůsobit výrobky potřebám svých potenciálních klientů.

II. Čtenářům Exportéra bych přál spoustu vnitřní síly k vyrovnání se, jak doufám, s pouze dočasnými neúspěchy, které každé experimentování logicky občas přináší.