Podvodníci zneužívají špatné či žádné zabezpečení takzvaných VoIP ústředen, které cíleně vyhledávají, nabourávají se do nich a využívají je pro bezplatné telekomunikační služby na účet zákazníka.

"Naše společnost zaznamenala několik napadení IP ústředen, přes které byl následně směrován velký provoz na exotické nebo drahé destinace. Proto jsme se rozhodli ještě rozšířit opatření pro ochranu našich zákazníků," uvedl šéf společnosti Volný Aleš Zeman.

Před nedostatečným zabezpečením ústředen varoval i Český telekomunikační úřad. Podle něj odpovědnost za škodu závisí na tom, kdo ústřednu vlastní, jestli operátor nebo uživatel.

Účastníci by si rovněž měli s operátorem sjednat nastavení horní hranice pro placení za služby elektronických komunikací, kdy je poskytovatel před celkovým vyčerpáním limitu upozorní, případně službu zablokuje.

Volný se zaměřil na monitorování výjimečných nárůstů provozu a služeb u jednotlivých zákazníků.

"Zavedli jsme procesy, které odhalují u klientů nezvyklý provoz a ihned je pak můžeme informovat a minimalizovat škody. Přesto není v naší moci všem škodám zabránit, a proto je odpovědnost především na správcích pobočkových ústředen a sítí," dodal Zeman.