Útok třiadvacetiletého Nigerijce na palubě Airbusu společnosti Delta Airlines od základů přepsal pravidla letecké bezpečnosti. "Mimořádná opatření se vztahují po celém světě na všechny lety do USA od nynějška na neurčito," řekla Judith Sluiterová z nizozemského koordinačního protiteroristického úřadu.

Cestující napříště nesmí vstávat během poslední hodiny letu. Nemají dovoleno otevírat úložný prostor a sahat do příručních zavazadel. A nesmí jim ležet volně předměty na klíně. Takže žádné laptopy či polštářky.

Na letištích přibylo vycvičených psů, před odbavením se tvoří nekonečné fronty.

Většina společností ve světě ani nečekala, až Americký úřad pro bezpečnost letového provozu opatření upřesní. Jednaly ihned.

Už v sobotu to poznali první cestující. "Prošacovali nás důkladně," řekla agentuře AP Jennifer Allenová, která letěla z Amsterdamu do Detroitu. "Nebylo to jen rychlé přejetí rukama. Prohlíželi všechno v zavazadlech, kapsy v kalhotách a v kabátech."

Zpožděné lety

Připomíná to chvíle po atentátech z 11. září 2001, kdy zavládla v letecké dopravě přísná bezpečnostní pravidla.

Nebo odhalení komplotu tří britských muslimů v roce 2006, kteří chtěli spáchat atentát pomocí roztoků propašovaných do letadel v pet lahvích. Vedlo to k chaosu na britských letištích, více než tisícovka letů byla zrušena a cestující si nemohli vzít zprvu do kabiny prakticky nic.

I tentokrát je mnoho letů zpožděných. Před odbavením narůstají fronty. V rušné době na konci roku letiště praskají ve švech. "Fronty byly desetkrát větší než normálně," uvedla Nehzmi Klasseonová, která letěla z Evropy do Washingtonu.

Amsterdamské letiště testuje skenery, které by do budoucna mohly kontroly urychlit. Zatím jde ale jen o zkoušku.

Některé americké společnosti zostřily pravidla i na vnitrostátních linkách. Například pasažéři z New Yorku do Tampy museli zůstat na svých sedadlech. Jinde povolují cestujícím na palubu pouze jediné příruční zavazadlo.

U letů, které trvají 90 minut a méně, pasažér s velkou pravděpodobností vůbec neopustí sedadlo.

Odložte laptopy

Opatření jednotlivých společností létajících do Spojených států se ale mohou lišit. Společnost American Airlines na webových stránkách vysvětluje, že je to záměr: "Opatření jsou účinná tehdy, když budou obtížně předvídatelná." Také list New York Times citoval ministryni vnitřní bezpečnosti USA Janet Napolitanovou, podle které opatření na různých místech mohou být odlišná. "Pasažéři neuvidí na všech letištích stejné věci," uvedla Napolitanová.

To potvrdili cestující, kteří přiletěli na newyorské Kennedyho letiště z německého Frankfurtu. Kontroly proběhly překvapivě rychle, naopak v Německu byly neobyčejně důkladné.

A doporučení cestujícím přibývala. Společnost Air Canada zopakovala, že cestující nesmí mít během poslední hodiny letu nic na klíně. V Bruselu zase dostali cestující radu, aby dorazili na letiště s tříhodinovým předstihem. Čeká je totiž ještě jedna bezpečnostní prohlídka před vstupem do letadla.

Singapurský list Sunday Times považoval za nutné připravit cestující i na takovou maličkost, že poslední hodinu před přistáním nebudou moci sledovat filmy na monitorech.

To ale bylo v asijském světě spíše výjimkou.

Jinde v afrických či v asijských zemích se nic nemění. Laxní procedury na většině letišť v Africe či Asii kontrastují s úzkostlivými kroky v Americe. Na letišti v nigerijském Lagosu, odkud letěl atentátník, se nezměnilo nic. Vojáci apaticky sledují cestující putující přes otlučený rentgen. Opatření se nezměnila ani na Blízkém východě či v Indii.

Třiadvacetiletý atentátník přitom prošel bez problémů bezpečnostními kontrolami od začátku své cesty v nigerijském Lagosu přes Amsterdam, kde získal vízum do Spojených států. "Prošel normálním odbavením a bezpečnostní kontrolou," potvrdil agentuře Reuters šéf nigerijského leteckého úřadu.


Jak se zpřísňovala a zpřísní bezpečnostní opatření v letectví

60. léta

Přísnější Odbavení

V 60. letech skončila zlatá doba naloďování se na palubu letadla. Především v USA se začalo mnohem bedlivě dbát na to, co s sebou lidé berou na palubu - kontroly se zaměřily hlavně na zbraně. Postupně se začaly objevovat detektory kovů při odbavení.

1988

Bomba v kufru

Až do září 2001 bylo za největší teroristický útok na Spojené státy považováno odpálení bomby v boeingu společnosti Pan Am nad skotským Lockerbie. Zemřelo 270 lidí. Důmyslné propašování semtexové nálože na palubu odhalilo mezery v bezpečnosti letecké dopravy. Kontroly příručních zavazadel a jejich obsahu se staly častější a pečlivější.

2001

Otřesená doprava

Teroristické útoky z 11. září 2001 dramaticky změnily pohled na leteckou dopravu. Navíc podražily letenky: dopravci si začali účtovat příplatek za vyšší pojistné. Kvůli útokům na New York se začala důkladněji prohlížet zavazadla, odbavení se prodloužila, na některých letištích se lidé museli u rentgenů zouvat. Největší změnu pocítili klienti vnitrostátních linek v USA, kde platila do té doby velmi benevolentní pravidla.

2006

Méně tekutin

V létě 2006 odhalila britská policie teroristický plán na zničení deseti letadel směřujících do USA. Útočníci chtěli použít nebezpečné tekutiny, které by propašovali na paluby. Kvůli tomu Evropská komise schválila směrnici, podle níž si do letadla nelze vzít víc než 100 ml tekutin. Výjimkou je pouze dětská strava a léky, k nimž musí ale cestující předložit patřičná potvrzení.

2010

Donaha?

Trend v letecké dopravě směřuje k větší kontrole bezpečnosti. Určuje ho hlavně obava z terorismu. Proto se v budoucnu přidají k již existujícím opatřením další kontroly - lidé budou procházet na letištích rentgeny, na palubu si budou moct brát jen pár nejnutnější věcí, na letiště budou muset kvůli odbavení přijít ne hodinu, ale dvě před odletem, bude omezen pohyb cestujících v letadle.


Nastoupí celotělový skener?

Amsterdamské letiště Schiphol už zhruba rok testuje skenery, které umožňují ochrance "prohlédnout skrz šaty", vidět povrch těla cestujících a zkontrolovat, jestli tam neukrývají nějaké zbraně. Jde ale jen o zkoušku. Program skenování pasažérů hodlá letiště spustit v komplexnější podobě příští rok.

Celotělové skenery zkoušejí například na letišti v britském Manchesteru, španělském Madridu, testují je rovněž ve Spojených státech a v Austrálii.

Brusel loni odložil plán Evropské komise zavést osobní skenery na všech letištích zemí EU. Například europoslanec Martin Schulz uvedl, že opatření nerespektuje lidskou důstojnost. Varoval před dopady, které by to mělo na základní lidská práva. Poslanci chtěli rovněž znát možná zdravotní rizika. Podle expertů je ale přístroj zdraví neškodný.


Co předcházelo pokusu o atentát

Atentátníkova cesta Americké úřady v sobotu obvinily třiadvacetiletého Nigerijce Umara Mutallaba, který se neúspěšně pokusil odpálením nálože zničit letadlo typu Airbus A330 na lince americké společnosti Northwest Airlines. Vyšetřovatelé zkoumají jeho vazby na teroristickou síť Al-Káida.


Opatrnost
Kvůli "vánočnímu atentátu" při letu z Amsterdamu do Detroitu úřady zavedly na všech letištích přísnější bezpečnostní opatření pro lety do USA.
foto: reuters