Legendární americký výrobce sportovních letounů Piper se stane strategickým partnerem kunovického výrobce malých sportovních letadel Czech Sport Aircraft (CSA). Smlouvu s Američany potvrdil HN Martin Zikeš, výkonný ředitel investiční skupiny Slavia Capital, která firmu loni koupila. Piper se proslavil tím, že jako první na světě začal masově vyrábět cenově dostupné sportovní stroje.

"Detaily vztahu mohu zveřejnit teprve po konzultaci s americkou stranou," sdělil Zikeš.

Podle dostupných informací získal floridský Piper 49 procent, Slavia Capital si má ponechat většinový 51procentní podíl. Cena obchodu by se pak podle zdroje blízkého transakci měla pohybovat kolem 30 milionů dolarů (asi 550 milionů korun).

Stroje z kunovického závodu by měly po příchodu strategického partnera nést značku Piper, firma ale bude dál pokračovat pod jménem CSA. "Dohoda je postavena tak, že my dáme Piperu k dispozici naši distribuční síť, kterou jsme vybudovali od koupi celé firmy, a zároveň se napojíme na distribuční síť Piperu. Tím vznikne podnik, jenž bude mít nejširší distribuční síť v lehkém a všeobecném letectví na světě," vyjádřil se Zikeš v týdeníku Euro.

Kunovická továrna, která je známá výrobou sportovního stroje SportCruiser, chce letos vyrobit 450 letadel. Od roku 2011 by mělo z bran závodu vyjíždět 600 až 700 kusů ročně.

"Pro CSA je partnerství s Piperem jistě zajímavou šancí. V Kunovicích vyrábí dobrý produkt, je ale otázka, komu chtějí udávanou roční produkci prodat. Loni bylo na americkém trhu zaregistrováno 287 továrně vyrobených malých sportovních letadel, což je o zhruba 29 procent méně než v roce 2008," uvedl viceprezident Letecké amatérské asociace ČR Jan Fridrich.

Vstup Piperu do CSA přichází zhruba rok poté, co se podařilo v bývalé Czech Aircraft Works ukončit vleklé mocenské boje mezi zakladatelem firmy Chipem Erwinem a investiční skupinou Slavia Capital, která firmu nakonec koupila. Ještě předloni měla přitom továrna více než padesátimilionové dluhy a počátkem loňského roku se nacházela v insolvenčním řízení.

Světový trh s malými sportovními letadly zažívá kvůli hospodářské krizi zásadní propad. Největší pokles zájmu zákazníků přitom registruje americký trh. "Spousta letadel byla na leasing a nyní mají leasingovky hangáry plné vrácených letadel. Tím klesají i ceny," popsal situaci v USA šéf kunovického leteckého výrobce Evektor Jaroslav Růžička.

Piper vyrábí letadla už od roku 1936. Loni se stala jeho vlastníkem singapurská investiční společnost Imprimis., kterou financuje brunejský sultanát.