Ceny nových aut loni klesaly. A budou klesat i letos. Poptávka po autech je totiž tak nízká, že producentům a prodejcům, kteří na sebe potřebují v sílící konkurenci upozornit, nic jiného nezbývá.

Cenové dostihy letos spustila Škodovka. Svůj nejmenší model, Škodu Fabia, v základní verzi a s nejslabším motorem zlevnila pod 200 tisíc korun. V podstatě jde jen o reklamu, nikdo za tuto cenu fabii nekoupí, protože vždy si bude přát buď doplňky výbavy, nebo silnější motor než benzinový 1.2 litru, takže vždycky bude něco doplácet. Ale i když jde jen o reklamu, zůstává faktem, že tak málo ještě fabia nikdy nestála.

Směrem dolů

Ani další značky nezaspaly. Ford velmi razantně podporuje svůj nejprodávanější model, vůz Ford Fusion. Zatímco před šesti lety chtěl za tento vůz s benzinovým motorem 1.4 ve výbavě ambiente 379 900 korun, letos se spokojí s necelými 312 tisíci. V takzvané akční nabídce jde ale ještě níž, za fusion s motorem 1.4 a s lepší výbavou Comfort chce jen necelých 250 tisíc korun. K tomu dealeři přidávají vlastní slevy, takže například firma Autotip Halfar z Dolního Benešova ve Slezsku prodává Ford Fusion již za 209 990 korun.

O čtyřicet tisíc korun je od letošního ledna levnější pětidveřový Peugeot 207, stojí 259 900 korun.

Pětidveřový model Hyundai i20 včetně klimatizace a zimních pneu nově stojí jen necelých 230 tisíc korun, což pro zákazníka představuje úsporu třiceti tisíc korun.

Nezlevňují jen malá auta. Například kupé Volkswagen Passat CC je nyní možné s rozšířenou sériovou výbavou pořídit o 72 000 korun výhodněji než v loňském roce. Model s motorem 1.8 TSI tak stojí 703 tisíc korun, nejsilnější Passat CC s motorem 3.6 V6 vyjde na necelých 958 tisíc korun.

Značka Audi zlevňuje prostřednictvím takzvaných akčních paketů. Jde o nadstandardní výbavu, která například pro Audi A3 zahrnuje xenonové světlomety, vyhřívanou loketní opěrku sedadla či dešťový senzor či parkovací automat, celkem za 49 tisíc korun, nyní zdarma.

Jestliže před deseti lety byl senzací malý vůz Daewoo Matiz za necelých 210 tisíc korun, dnes je tato cena všední. Pod 200 tisíc korun je nyní v Česku k dostání nejméně patnáct vozů. Namátkou: Dacia Logan a Sandero, Fiat Panda, Kia Picanto, Renault Thalia. Aktuálně nejlevnějším autem na českém trhu je nástupce matizu Chevrolet Spark za 158 900 korun.

Velké vozy lze ještě zlevnit

Navzdory trvalému poklesu nejsou ještě ceny nových vozů v Česku na dně. I nadále se vyplatí kupovat auta v zahraničí, a to především vozy vyšší střední třídy.

Například Volkswagen Passat 102 PS Trendline je sice v Německu o tři tisíce eur dražší než v Česku, ovšem v Polsku je oproti Česku o tři tisíce eur levnější, přijde tam na 17 tisíc eur. Luxusní limuzína Mercedes-Benz E220 CDI stojí v Německu 41 tisíc eur, v Česku v přepočtu 38 tisíc eur, ale ve Švédsku jen necelých 35 tisíc eur.

Cíl všech cenových úprav a bonusů je jediný - podpořit prodej v období hospodářského útlumu. Kdo udrží prodej, udrží i výrobu, nebude muset propouštět kvalifikované lidi a vydělá si i na vývoj, což je neocenitelná konkurenční přednost do budoucna.

Perspektivní jsou malá auta

Výhodu mají především výrobci malých aut. Ta se loni prodávala nejlépe. Letos tento trend podle analytiků ještě zesílí.

"První polovina letošního roku nevypadá pro TPCA špatně, objednávek máme dostatek. Proto jsme již loni 3. prosince oživili investici, umožňující zrychlení výroby. Věřím, že ve druhém pololetí se situace již stabilizuje a koncem roku bude produkce i prodej většiny automobilek na vzestupu," řekl Jiří Černý, výrobní ředitel automobilky TPCA v Kolíně a viceprezident Sdružení automobilového průmyslu.

TPCA vyrábí minivozy, o které je stále zájem, především v Itálii, Francii, Německu a Velké Británii. Tam mířila i většina z 332 tisíc miniaut Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo, které loni továrna vyrobila. V Česku jich zůstalo jen 857.

Na svou velikost jsou pro český trh minivozy z Kolína příliš drahé. Čeští zákazníci budou i letos dávat přednost levným, ale zároveň větším autům s víceúčelovým využitím.

"Díky poptávce spotřebitelů po úspornějších autech, vyvolané růstem cen pohonných hmot se tento segment v posledních letech vyvíjí určitě nejdynamičtěji. Vozy této kategorie se zvětšují, stávají se více bezpečnými a vybavenými, a to se stejnými nebo dokonce nižšími emisemi. Rozvoj tohoto segmentu vozů není v dobách krize ničím neobvyklým, ale stávající rozsah je enormní. Při výpadku šrotovného však jistě dojde ke znatelnému poklesu v letošním a možná i v několika následujících letech," soudí Jiří Zouhar, vedoucí automobilového týmu PricewaterhouseCoopers Audit. Podle něho se bude měnit i způsob prodeje aut.

"Automobilky budou muset dále hledat způsoby, jak systém prodeje zefektivnit, musí hledat alternativní prodejní kanály. Jako zákazníci tak budeme mít zcela jistě stále víc cest k nákupu automobilu než jen návštěvu showroomu prodejce nabízejícího pouze jednu značku," dodává Zouhar.


Odbyt nových aut klesá... a nízké ceny mají upoutat pozornost potenciálních zákazníků. Ceny ale ještě na dně nejsou.


186 tisíc korun

Až tak vysoké jsou aktuální slevy na některé verze vozů nižší střední třídy Škoda Octavia Tour .

159 tisíc korun

bez stokoruny stojí momentálně nejlevnější auto na českém trhu Chevrolet Spark. Za méně než 200 tisíc korun lze koupit deset dalších modelů jiných značek.

200 tisíc korun

Pod tuto cenu, poprvé za dobu své existence, se nyní dostal malý vůz Škoda Fabia.


Český trh s novými automobily


Nejprodávanější modely