Kvůli zdražení motorové nafty přijde Česko o stamiliony korun na spotřební dani i DPH, protože dopravci budou naftu nakupovat v okolních státech, tvrdí Ondřej Pavlík, šéf společnosti DKV Česmad, české pobočky německé společnosti DKV Euro Service. Ta vydává platební karty, kterými 90 tisíc dopravců v Evropě platí za tankování pohonných hmot, opravy kamionů, pokuty i mýtné. Řidiči kamionů tak nemusí vozit hotovost. Jednou měsíčně pak dopravce zaplatí jednou fakturou všechny platby. Obrat DKV Euro Service v roce 2008 dosáhl sumy 4,6 miliardy eur, což bylo asi 120 miliard korun.

HN: Od prvního ledna česká vláda zvýšila spotřební daň u pohonných hmot, vzrostla i DPH. Jak se to projevilo u dopravců?

Žádného dopravce tyto změny nenechaly chladným. Ceny motorové nafty tvoří třetinu přímých nákladů. K růstu spotřební daně o korunu na litr nafty a ke zvýšení DPH z devatenácti na dvacet procent přibyl i fakt, že ropa na světových trzích byla letos v lednu o 70 procent dražší než před rokem. To vše zvyšuje náklady. Dopravce, který by náklady nekontroloval, už není dopravcem.

HN: Jak je na tom Česko ve srovnání se zahraničím?

V cenách motorové nafty je Česko mezi svými sousedy nejdražší zemí, odhlédneme-li od Německa. Je to kvůli sazbě spotřební daně, která je vysoko nad minimální sazbou předepsanou Bruselem. Sazba Evropské unie je pro rok 2010 nově 330 euro na tisíc litrů nafty. Spotřební daň v Česku ale nyní činí 420 eur na tisíc litrů nafty.

HN: Jaké jsou ceny v Polsku a na Slovensku?

Tam jsou výrazně nižší sazby spotřební daně. V Polsku je nyní cena nafty asi o 12 až 15 procent nižší než na českém trhu, spotřební daň v Polsku je nižší o 27 procent. Slovensko od února snížilo spotřební daň o 11,3 eurocentu na litr, tedy o necelé tři české koruny. Cena nafty na Slovensku je výrazně pod úrovní českých cen. Lze tedy očekávat, že dopravci, kteří projíždějí přes Slovensko, budou jednoznačně tankovat tam.

Slováci tankují v Polsku

HN: Došlo už k poklesu tankování?

Meziročně jsme zpozorovali dvousetprocentní nárůst tankování slovenských dopravců v Polsku. Dělali to buď tak, že trasu přizpůsobili přes Polsko, nebo organizují svoz nafty z Polska do vlastních nádrží. Lze předpokládat, že podobně se zachovají i čeští dopravci.

HN: Stalo se už někde v Evropě, že stát zvýšil spotřební daň z pohonných hmot a důsledkem toho klesl její výběr, protože kvůli zdražení dopravci tankovali v zahraničí?

Do konce roku 2008 bylo Slovinsko "rájem" pro tankování. Od loňského ledna tam vláda v reakci na světovou krizi zvýšila spotřební daň u motorové nafty o 15 eurocentů. Obratem se tak okolní země staly atraktivnější, národní i projíždějící dopravci přestali téměř úplně ve Slovinsku tankovat. Poté, co některé čerpací stanice začaly uvádět meziroční poklesy v desítkách procent, rozhodla se vláda po půl roce zavést možnost vrácení části spotřební daně, a to konkrétně 13 eurocentů. Odhaduje se, že ve srovnání s předchozím rokem dopravci natankovali asi 20 procent objemu ze Slovinska v zahraničí. Změnou dat a nahrazením Slovinska za Česko můžeme předjímat naši budoucí situaci.

Vláda vyšla ze starých čísel

HN: O kolik v Česku klesne výběr daně?

Výběr daně klesne určitě o stovky milionů korun. Rád bych číslo odhadl přesněji, ale bylo by to jen hádání po prvním měsíci. Kvalitnější čísla budou až po polovině roku.

HN: Stát zvýšil spotřební daň, aby víc vydělal. Skutečně si myslíte, že prodělá?

Vláda navrhovala zvýšení spotřební daně ještě v průběhu roku 2009. Jediná kompletní čísla, která mohla mít, byla nějaká historická data, třeba první polovina roku 2009. Ta čísla se ale se skutečností nikdy nepotkají. Výchozí základ je nyní výrazně nižší než před rokem. Opravdu výrazně nižší. Já si nedokážu představit, že by jednou vláda chtěla účinek zvýšení spotřební daně dopočítat zpátky. Pokud bude měřit výnos spotřební daně letos, dospěje k tomu, že v absolutní hodnotě bude výrazně nižší než v roce 2009, neřku-li v roce 2008.

HN: Proč výběr daně klesne?

Dopravci začnou ve vyšší míře tankovat v zahraničí, čerpání nafty v Česku klesne, a tím klesne i výběr daní. Faktorů je několik. V dubnu se chystá zvýšení obsahu metylesteru v naftě a biolihu v benzinu. V naftě ze 4,5 na 6,3 procenta. To je hodně. Metylester je o sto procent dražší než ropa. Od nového roku se zvýšila DPH a spotřební daň na pohonné hmoty. K prvnímu únoru se zvýšily sazby mýta pro páteční odpoledne až o 50 procent. Proti tomu se na Slovensku k prvnímu únoru výrazně snížila spotřební daň na motorové naftě, i v Polsku je nafta levnější než v Česku. Neumím si představit žádného dopravce, který by na to nechtěl reagovat.

HN: Jak mohou reagovat?

Existuje jakýsi zajetý stereotyp a chvíli trvá, než z těch zajetých kolejí vyjedete. Dopravci uvádějí, že v lednu zatím jen monitorovali situaci. Nyní přizpůsobují svoje zajeté zvyklosti novým podmínkám na evropském trhu. Objem nádrží u velkých kamionů je šest set litrů, u zdvojených nádrží až 1400 litrů. Řidič může objet celou Evropu, vrátit se a nádrž ještě nemá prázdnou. Takže cestu si přizpůsobí tak, aby mohl tankovat co nejlevněji, samozřejmě s ohledem na svou hlavní destinaci.

HN: Znamenalo by to, že se sníží tržby a také daně čerpacích stanic?

Výrobci a distributoři pohonných hmot už loni na podzim varovali, že u nich dojde k odlivu poptávky jak u domácích, tak u projíždějících dopravců. A nebavíme se jen o ztrátě spotřební daně u nádrže, která se tu nenatankuje, nýbrž také o ztrátě DPH a ztrátě na dani ze zisku.

Rychlejší vracení DPH

HN: Je nízká cena nafty jediným motivem dopravců?

Stimulem profesionálních dopravců je i to, že od 1. ledna vstoupila v platnost nová úprava vracení DPH. V žargonu Evropské unie se mluví o "balíčku VAT 2010". Ten přináší pro dopravce dvě příznivé změny. Za prvé, bez ohledu na to, kde dopravce tankuje, vyřizuje si vrácení DPH se svým domovským daňovým úřadem, v našem případě s českým nebo slovenským. Dosud to bylo tak, že každý dopravce si vyřizoval svůj nárok na vrácení DPH v cizině, kde tankoval. A za druhé směrnici, která nařizuje státům, aby nároky zpracovaly nejdéle do čtyř měsíců. Dosposud jsme na vratky z Polska, Maďarska, ze Španělska čekali rok a půl, dva, někdy i déle.

HN: V čem vidíte hlavní zlepšení?

Rychlejší vratka DPH z tankování je další stimul, vedoucí dopravce k zahraničním čerpacím stanicím. Nemusí se bát, že bude mít někde v zahraničí peníze vázané. Trh profesionálních dopravců je nyní pročištěný. Pokud přežili rok 2009, promýšleli náklady a budou šetřit dál a cena nafty hraje velkou roli.

HN: Jak odhadujete vyvoj dopravního trhu?

V ekonomice dopravců v zemích střední a východní Evropy rok 2010 bude víceméně stagnovat, zatímco v ekonomice dopravců západní Evropy se teprve začnou projevovat negativní faktory. V největší ekonomice Evropy, kterou je Německo, ještě k oživení nedochází. Řada dopravců, závislých na německé ekonomice, už dál nedokáže financovat provoz, a proto skončí. Rok 2010 ještě nepovažujeme za rok změny, spíše se obracíme až k roku 2011.


DKV

V Evropě

Německá firma DKV Euro Service financuje platebními kartami tankování, opravy i mýtné pro 90 tisíc dopravců v Evropě. Karty DKV přijímá 36 tisíc čerpacích stanic v Evropě. Obrat firmy v roce 2008 činil 4,6 miliardy eur, za rok 2009 firma čeká podobný výsledek.

V Česku

Česká pobočka DKV Česmad má tisíc klientů, karty DKV přijímá 850 čerpacích stanic v Česku a 350 na Slovensku.


Profil

Ondřej Pavlík (37)

V pozici výkonného ředitele společnosti DKV Česmad pro Česko a Slovensko pracuje od loňského února. Je absolventem Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, studium MBA absolvoval na University of Calgary. Dosud pracoval ve vedoucích funkcích společností American Power Conversion a Tech Data Distribution.

FOTO: ARCHIV HN