Jedenašedesátiletý James Sikes mohl do historie vstoupit jako rekordman, který se zaseknutým plynovým pedálem svého auta ujel za běžného provozu neuvěřitelnou vzdálenost padesáti kilometrů. Jenže se tak s největší pravděpodobností nestane. Společné vyšetřování Amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu a Toyoty ukázalo, že plynový pedál postiženého auta nevykazuje žádné anomálie a auto bylo možné bezpečně zastavit, pokud by to řidič měl v úmyslu. I v případě, že by se pedál skutečně zablokoval, stačilo volič převodovky přesunout na neutrál nebo stisknout na tři sekundy tlačítko, kterým se startuje a vypíná motor.

James Sikes volal během jízdy na tísňovou linku 911. Nahlásil, že jede vysokou rychlostí, zasekl se mu akcelerační pedál a vůz nelze zastavit. Priuse dojel příslušník kalifornské dálniční policie a dal řidiči pokyn, aby pevně sešlápl brzdový pedál, použil parkovací brzdu a vypnul motor.

Příhoda zaměstnala média po celém světě, protože historka s neovladatelnou toyotou odpovídala problémům, jakým automobilka v současnosti čelí kvůli chybné konstrukci plynového pedálu. Jenže pozvánka do servisu, kterou dostalo celkem osm milionů majitelů toyot, se priusu netýká. Jeho akcelerátor má odlišnou konstrukci i jiného výrobce.

Deník Wall Street Journal přišel s informací, že opotřebení brzd Sikesova priusu neodpovídá jeho tvrzení, že měl po celou dobu jízdy plynový pedál zablokovaný u podlahy. Časopis Fortune řidiče podezřívá, že zneužil současné hysterie kolem Toyoty, protože je zadlužený a chtěl se vyhnout splátkám za auto, které si pořídil na úvěr. "Ze zjištěných skutečností vyplývá, že je třeba důkladněji vyšetřit, jak události popsal pan Sikes," uvádí se v oficiálním prohlášení automobilky. Nicméně Toyota zatím nevznesla proti řidiči žádné obvinění.


James Sikes
Muž, jehož příběh o zablokovaném pedálu Toyoty Prius obletěl svět.
ČTK/AP