Pojištění proti úpadku CK

1064 cestovních kanceláří

nyní působí v Česku. Všechny musejí mít od roku 1999 ze zákona pojištění proti úpadku. I přes dopady krize na obor cestovního ruchu jich loni meziročně přibyla zhruba stovka.

5 pojišťoven

poskytuje na českém trhu cestovním kancelářím pojištění proti úpadku. Jsou to Česká pojišťovna, Generali, Uniqa, Česká podnikatelská pojišťovna a Slavia. Kromě toho se mohou kanceláře pojistit i u zahraničních subjektů. Například klienty zkrachovalé Tomi Tour odškodňovala slovenská pojišťovna Union.

Krach několika českých cestovních kanceláří v loňském roce zatopil i ostatním hráčům na trhu. Obtížněji totiž získávají pojištění proti úpadku, které potřebují, aby vůbec mohli v oboru podnikat. Řada z nich si tak letos kvůli vyššímu riziku na pojistném připlatí.

Problémy se zdražováním pojištění mají především takové cestovky, jimž se v loňském krizovém roce zhoršily hospodářské výsledky, anebo mají v nepořádku účetní doklady. V extrémních případech pak čelí i odmítnutí ze strany pojišťovny.

V únoru například skončila cestovní kancelář Sunny days právě proto, že se jí nepodařilo prodloužit smlouvu s pojišťovnou Generali. Firma tudíž přestala organizovat zájezdy a stala se cestovní agenturou, která tuto pojistku ze zákona mít nemusí, protože prodává jenom zájezdy jiných kanceláří.

Téměř o deset procent si však například od dubna připlatí i Exim Tours, jedna z největších českých cestovek, o niž se nedávno zajímala investiční skupina Penta jako o možnou akvizici. Jde přitom o zvýšení v řádu milionů korun. "Dražší pojistné promítneme do ceny zájezdů, ale nebude to nijak závratné," řekl Ferid Nasr, zakladatel a ředitel Exim tours.

Tlak pojišťoven narůstá od loňska

Ceny pojistek rostou úměrně riziku, jež pokrývají. "V důsledku panující mezinárodní ekonomické recese, která se projevila mimo jiné i úpadky cestovních kanceláří nejen v České republice, ale i v Evropě, tlačí zahraniční zajistitelé na pojišťovny, aby zpřísnily podmínky pojištění záruky pro případ úpadku. Nedá se však mluvit o plošném zdražení. Vše se stanovuje individuálně," řekl Jiří Cívka, tiskový mluvčí Generali.

Výše pojištění se počítá z obratu společnosti, tedy ze sumy inkasované za zájezdy. "Středně velká cestovní kancelář s obratem 150 milionů platí ročně asi milion, navíc má u pojišťovny uloženy dva až tři miliony korun. Pokud se toto depozitum zvýší, cestovním kancelářím to váže peníze," vysvětluje Jan Papež, ředitel Asociace cestovních kanceláří.

Podle viceprezidenta Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomia Okamury začal tlak ze strany pojišťoven loni v listopadu. Nedůvěru k českým kancelářím posílil krach cestovní kanceláře Tomi Tour. Slovenskou pojišťovnu Union už stály náhrady klientům kolem 200 milionů korun.

Kvůli vyššímu riziku krachů se všechny cestovní kanceláře ocitly pod přísným drobnohledem pojišťoven. Musejí jim poskytovat mnohem podrobnější informace o svém hospodaření. "Jednání jsou složitější. Pojišťovny vyžadují podrobnější informace a podklady. Dřív jim stačily čtvrtletní výkazy, dnes chtějí reportovat každý měsíc," vysvětluje Dan Plovajko s tím, že cestovní kanceláři Fischer se pro letošek podařilo vyjednat stejnou cenu pojistného jako v loňském roce.

Podobný osud jako Sunny days by podle odborníků mohl potkat další z dnešních 1064 cestovních kanceláří, jež na trhu působí. "Přeměnu z cestovní kanceláře na cestovní agenturu, která už sama neorganizuje zájezdy, chystá několik cestovních kanceláří. Rozhodně to ale není primárně jen kvůli zdražení pojištění. Další vývoj ukáže až nadcházející sezóna," řekl Papež.



PŘÍSNĚJŠÍ POJIŠŤOVNY
To, že je pro cestovní kanceláře stále obtížnější sjednat pojištění proti úpadku, dokazuje letošní příklad Sunny Days. S tou neprodloužila smlouvu pojišťovna Generali, a firma se proto změnila na cestovní agenturu.
FOTO: ČTK