Britský řetězec Halfords, specializující se na prodej automobilových dílů a jízdních kol, opustí v létě tuzemský trh. Za rozhodnutím zavřít pět českých a dvě polské prodejny stojí ztráty, do kterých se firma v regionu propadla. Za poslední rok vykázalo sedm obchodů provozní ztrátu 2,8 milionů liber (asi 79,1 milionů korun).

"I když poslední čísla jsou lepší a region je stále dlouhodobě atraktivní, pokračující krize nám zabraňuje dostat fungování prodejen do životaschopného stavu," řekl šéf britského řetězce David Wild.

Firma, jejíž slogan zní "vše pro auta & kola" a v Británii má okolo čtyř set prodejen, se chce nyní více soustředit na tamní trh. Na něm prodá ročně okolo jednoho milionu jízdních kol.

Česko bylo první v Evropě


Halfords, jehož akcie jsou od roku 2004 kotované na londýnské burze, otevřel první tuzemskou velkoprodejnu v červnu roku 2007 v Praze - Průhonicích. Šlo o první investici v kontinentální Evropě v tehdy stopatnáctileté historii firmy.

Během pár let chtěl mít Halfords ve střední a východní Evropě přes padesát obchodů, doplněných o servisní dílny. V Česku ale firma narazila na silné konkurenty - prodejce autodílů Auto Kelly a společnost Mounfield, s níž se Halfords překrýval v sortimentu jízdních kol. Obě firmy disponují více než padesáti prodejnami.

Cyklisté kupovali málo


Britové vsadili na pověst Česka jako země cyklistice a automobilům zaslíbené. Očekávaný velký zájem zákazníků však očividně nepřišel, možná i kvůli tomu, že tuzemští zákazníci stále preferují menší specializované prodejny, kde očekávají kvalitnější péči.

Čeští zákazníci Halfords se ovšem nemusí bát, že přijdou o zákonem stanovené záruky za zakoupené zboží. "Firma samozřejmě dostojí všem svým závazkům a vytvoří pro zákazníky systém, který umožní zboží případně reklamovat," řekl HN mediální zástupce firmy Martin Frýdl.

Původně byl Halfords (který nese jméno po ulici Halford v britském Leicesteru) na konci 19. století jen běžným železářstvím. K němu jeho zakladatel Frederick Rushbrooke postupně přidal i jízdní kola a auta.

Nechtěl je ale přímo vyrábět. Rozhodl se zaměřit na všechno, co k nim lze přidělat. Dnes firma v Británii prodává například tuningové doplňky, rádia, střešní nosiče, navigace, elektroniku či přehrávače. Soustřeďuje se také na automobilové náhradní díly. Zatímco v Británii byl tento obchodní model úspěšný, v Česku nevyšel. Firmě také neprospělo, že s prodejem jízdních kol přišly během posledních let i tuzemské nepotravinářské řetězce.

V Británii firma včera zlepšila výhled hospodaření na letošní fiskální rok, který skončí v březnu, díky vysoké poptávce po automobilových součástkách podpořené špatným počasím. Zisk před zdaněním a započtením mimořádných položek za rok do konce března má činit 114 milionů až 116 milionů liber.


Halfords v číslech


2,8


milionu liber činila loňská provozní ztráta sedmi prodejen řetězce v Česku a v Polsku.

50


obchodů chtěl britský řetězec otevřít v regionu střední a východní Evropy. Nakonec zůstalo pouze u sedmi.

7,9


milionů liber bude podle vyjádření firmy stát její letní odchod z Česka a Polska.