FT exkluzivně v HN

Televizní trhy ve střední a východní Evropě se plně vzpamatují ze ztrát způsobených hospodářskou krizí v průběhu roku 2012. Velké mezinárodní koncerny jako News Corp. nebo RTL ale nebudou mít šanci začít v regionu znovu růst. Pro Financial Times to uvedl šéf mediální skupiny CME Adrian Sarbu.

CME podniká v sedmi zemích střední a východní Evropy včetně České republiky, kde vlastní televizi Nova, a je tak jedním z největších hráčů na mediálním trhu v regionu.

Společnost News Corp. australského tiskového magnáta Ruperta Murdocha prodala minulý měsíc svou soustavu placených televizí v Lotyšsku jejich tamnímu managementu, a téměř tak dokončila svůj odchod z regionu, v němž se loni propadly celkové příjmy z televizní reklamy o jednu miliardu dolarů. Jedinou investicí Murdochova impéria ve střední a východní Evropě zůstává už jen menšinový podíl v srbské televizi Fox Televizija.

Gerhard Zeiler, generální ředitel německé RTL, která vlastní aktiva v Maďarsku a Chorvatsku, v březnu pro Financial Times uvedl, že v regionu již nevidí žádné velké akviziční příležitosti.

"S výjimkou lídrů trhu nemůže již nikdo ve střední a východní Evropě vydělat," potvrzuje Zeilerova slova Adrian Sarbu. Zároveň ale říká, že se mediální trh v tomto regionu otřepe z hrozivého propadu roku 2009 mnohem rychleji než na Západě.

Sarbu, původně filmový režisér, který se stal prvním rumunským ministrem zodpovědným za média po pádu diktatury Nicolae Ceaušeska, podpořil svá tvrzení zdůrazněním faktu, že například v České republice požádalo v roce 2008 o licenci na digitální televizní vysílání šest firem, žádná z nich však nepatřila do západní mediální korporace.

Šéf CME zdůvodňuje odsun těchto společností z regionu přetrváváním velkých jazykových bariér. "Tyto země jsou velmi malé s ohledem na zvláštnosti jejich jazyků. Objem příjmů ze zdejších reklam navíc nikoho zvenku nepřesvědčí, aby jazykové bariéry překonával," říká Sarbu, jehož firma letos od News Corp. koupila bulharskou televizi bTV za 400 milionů dolarů.

"Budujeme naše podnikání v regionu již 15 let a nikdo, kromě dosavadních lídrů, zde nemůže vydělávat," tvrdí Sarbu a dodává: "Možná tu budou nějaké zisky pro dvojku na trhu, ale pro další už nikoliv."

S tím souhlasí i Hans-Holger Albrecht, šéf mediální skupiny Modern Times Group (MTG), která je největším konkurentem CME ve střední a východní Evropě. "Lidé z branže nemohou do tohoto regionu přijít a očekávat, že zde budou podnikat v západním stylu," řekl Albrecht FT a dodal: "Lidé v těchto zemích dělají věci po svém, a to je přesně to, co mají rádi."

Albrecht i Sarbu se shodují také na tom, že zahraniční koncerny podcenily nezlomnost těchto mladých trhů, přestože například CME byla krizí zasažena opravdu tvrdě.

Akcie CME včera na newyorské technologické burze Nasdaq ztrácely na svá předkrizová maxima z podzimu 2007 zhruba 75 procent, zatímco akciím konkurenční MTG už chybí k dosažení úrovně z roku 2007 jen jedno jediné procento.

"Investoři jsou skeptičtí k oživení v regionu a k naší schopnosti udržet tempo růstu se západní Evropou. My jim ale jasně říkáme, že jsme připraveni na oživení, které již přichází. Tempo růstu bude navíc rychlejší než na Západě, kde se kvůli přesunu reklamy na internet o nějakém vzpamatování televizního trhu snad ani nedá mluvit," brání Sarbu strategii své společnosti a region, v němž podniká.

Šéf CME sice přiznává, že středo- a východoevropský trh trpěl kvůli své relativní nevyspělosti vyšší rozkolísaností, avšak příjmy z reklamy zde podle něj opět porostou. "Ztráty na těchto trzích se nám vrátí v roce 2012," předpovídá Sarbu.

Mediální analytici jsou ale o trochu opatrnější než šéf CME. Daniel Knapp z firmy Screen Digest říká, že váhavost inzerentů v roce 2008 se loni změnila v absolutní paniku. "Očekávaní růstu v roce 2010 se pohybují pouze v jednociferných číslech, což neznamená návrat k úrovni před krizí," komentuje Knapp odhady letošního vývoje a dodává, že v roce 2011 se obchodní podmínky sice patrně vrátí k normálu, ale je zde riziko, že dlouhodobý růst nebude tak velký, jak se očekávalo.