Aerolinie zamíří k zisku, zbaví se částí, které se netýkají přepravy cestujících, a začnou být čitelné a atraktivní pro investory. Takové jsou v kostce podle dostupných informací cíle restrukturalizačního plánu, o kterém dnes hlasuje vláda.

Státní aerolinie se potýkají s hrozivou ztrátou. Oficiální jsou zatím pouze čísla za první pololetí - ztráta 1,8 miliardy korun. Šéf ČSA Miroslav Dvořák již avizoval, že firma za celý rok prodělala zhruba 3,5 miliardy.

Prodávat se bude lépe


Ozdravný plán je ale hlavně výhledem do budoucna. Firma má přejít na holdingovou strukturu, ve které se jednotlivé úseky stanou samostatnými a na sobě nezávislými společnostmi.

"Pro ČSA je to dobré řešení," myslí si krizový manažer Václav Novák z poradenské společnosti ML Moran, který loni na podzim krátce vedl dozorčí radu aerolinií. Benefitem je podle něj jasná struktura firmy, ve které bude jasné, co firmě přináší zisk a co ztrátu. "Jednotlivé části bude také snazší odprodat, dříve se to muselo složitě vyčleňovat, v rámci holdingu se jen prodají akcie dceřiné firmy," vysvětluje.

Právě prodeje dceřiných firem mohou být pro ČSA do budoucna velmi zajímavé. Na nedávných prodejích, například bezcelních obchodů, firma získala více než se očekávalo, a součásti restrukturalizace je tak prodej dalších nepotřebných nemovitostí i součástí firmy, které přímo nesouvisí s přepravou cestujících, a jejich harmonogram.Jsou mezi nimi například pozemní odbavení, údržba letadel či charterová divize. Firma se chce výhledově zbavovat i několika letadel.

Firma se letos podle Miroslava Dvořáka ze ztrát nedostane, pokud se ale podaří plnit plán, mohla by se opět vrátit k zisku. Prodeje letenek již rostou a firma získala dostatek hotovosti z dobře prodaných částí firmy.

Neblahé dědictví


Dokument, který má vláda na stole, analyzuje, co předcházelo situaci, ve které na pomoc musela přispěchat státní firma Osinek s půjčkou 2,5 miliardy korun.

"Na výsledcích firmy se podepsaly etapy v historii firmy. Nejprve se věřilo v expanzi, koupila se nová letadla, pak se přešlo do další etapy, kdy se zdálo, že počty cestujících stagnují, ale ceny letenek klesaly, a ČSA byly nuceny bojovat cenou, a příjmy šly dolů," nastiňuje ministr dopravy Gustav Slamečka.

V expanzi věřil Jaroslav Tvrdík, dnes volební manažer ČSSD, který aerolinie vedl mezi roky 2003 a 2006. Objednal velké množství letadel, podepsal kolektivní smlouvy garantující pravidelný růst mezd a nastavil firmu k expanzi. Ta ale nepřišla. Další etapou již pod vedením Radomíra Lašáka, tak byla stabilizace společnosti. Ta se ale nedařila. Firmě podlamovaly nohy vysoké splátky letadel, vysoké mzdové náklady i klesající ceny letenek. Firma se pokoušela konkurovat i nízkonákladovým leteckým společnostem svým projektem Click4sky.

Patrně nejvýraznějším škraloupem, který Lašákovo vedení v dokumentu má, je nepovedený hadging ceny paliva, který se do výsledků firmy podepsal minus jednou miliardou korun. Přitom ještě v březnu loňského roku se management v tiskové zprávy chlubil "kvalitním hedgingem". Nikdo ale tehdy nečekal, jak výrazně ještě ceny paliva klesnou. Konkrétní jména zodpovědných lidí ale v dokumentu nepadají.


Miliardové ztráty Českých aerolinií


3,5 miliardy korun

je očekávaná ztráta za loňský rok. Číslo avizoval jak šéf aerolinií Miroslav Dvořák, tak předseda dozorčí rady Michal Mejstřík. Oficiální výsledek firma oznámí v průběhu června.

4 miliardy korun

prodělaly podle ministra dopravy Gustava Slamečky loni aerolinie svým provozem, tedy tím, že létaly. Před rokem byly na pokraji krachu, stačilo pár dní bez pomoci a podle závěrů restrukturalizačního plánu by nebylo na výplaty.

1 miliardu korun

prodělaly České aerolinie podle restrukturalizačního plánu nepovedeným dlouhodobým nákupem paliva. Krátce po uzavření obchodu totiž ceny klesly.