Na automobilovém trhu v jedenácti zemích střední a východní Evropy (bez Ruska a Ukrajiny) se během letošního prvního čtvrtletí nejlépe dařilo české značce Škoda. Její odbyt v regionu meziročně stoupl o 16,3 procenta a přesáhl 30 tisíc vozů.

České značce, kterou vlastní německý koncern Volkswagen, patří podle zprávy britské poradenské firmy JATO Dynamics ještě jedno prvenství: nejprodávanějším vozem ve sledovaném regionu se stala Škoda Octavia, kterých se prodalo 15 751, meziročně o 38 procent více. "Octavia zůstává nejprodávanějším modelem v regionu, kde je velice oblíbená především jako firemní vůz," říká šéf JATO David Di Girolamo.

Za modelem Octavia s velkým odstupem následuje Škoda Fabia, kterých se prodalo skoro 9000 kusů. Fabia ale zaznamenala meziroční pokles prodeje o 17,6 procenta.

Třetím nejprodávanějším modelem se stala rumunská Dacia, patřící francouzskému Renaultu. Tu si vyhlédlo skoro 6600 zákazníků (meziroční pokles o 4,1 procenta).

Největší propad postihl model Kia Ceed, jehož prodej klesl skoro o 35 procent na necelé čtyři tisíce. Citelnou ztrátu, a to o 17,1 procenta na 5432 vozů, zaznamenal i VW Golf.

Trh s novými osobními vozy v regionu jako celku zůstává v hlubokém útlumu. Odbyt tam během ledna až března klesl meziročně o 12,4 procenta na necelých 198 tisíc aut.

Většinu zemí přitom postihl dvouciferný propad trhu, který byl nejprudší v Maďarsku a Rumunsku. Na uvedených dvou významných trzích ztratili prodejci během prvních tří měsíců v meziročním srovnání dohromady přes 25 tisíc kupců.

Z 11 zemí zahrnutých do statistik stoupl odbyt meziročně jen ve třech. Nejvíce v Česku. Ovšem celkový vzestup prodeje v Česku, Srbsku a Slovinsku - dohromady o necelých 13 tisíc aut - nemohl kompenzovat těžké prodejní ztráty v Maďarsku a Rumunsku. Odbytové vyhlídky na trhu nových osobních aut ve střední a východní Evropě hodnotí britští experti jako nejisté.