Jaroslava Štrosová je novým hrdinou příběhu hradecké dálnice D11. Vlastní pod plánovanou trasou přibližně 1400 metrů čtverečních pozemků. Státní úředníci začali o odkupu jednat přibližně před dvěma měsíci, Štrosovou nikdo z nich ještě osobně neviděl. A majitelka pozemku řekla plánům na dálnici ne. Stejně jako její sestra Ludmila Havránková. Ta včera popřela pondělní informaci o tom, že souhlasila s vládním návrhem na vyrovnání. V rozhovoru pro HN řekla, že vláda jí nijak nezaručila, že jí skutečně poskytne do pronájmu dohodnutých 130 hektarů půdy.

Obě ženy tak po šestnácti letech sporů o dálnici spustily vyvlastňovací proces.

Primátor mluví o totalitě


Rozhodnutí vlády o vyvlastnění pozemků se nelíbí hradeckému primátorovi Otakaru Divíškovi (ODS). Havránková podle něj měla snahu dohodnout se a vláda ji nyní trestá za svou vlastní nečinnost při řešení výkupu pozemku od její sestry Štrosové.

Rozhodnutí vlády primátor včera v prohlášení zaslaném ČTK nepřímo přirovnal k totalitním praktikám komunistického režimu.

Podle svých slov je připraven vše o jednáních, kterých se účastnil, dosvědčit i u soudu, kam se podle něj spor jistě dostane.

Štrosové vadí, jak jednání probíhala.

"Mě jen obeslali dopisem, a to ještě neměli hotové ani znalecké posudky na můj pozemek," říká.

Vládní vyjednávači se přitom nemohou vymlouvat, že o Jaroslavě Štrosové nevěděli.

"Vědí, že tam má pozemky. Psala jsem jim to v každém dopise, říkala jsem jim to osobně," říká Ludmila Havránková, která vlastní většinu ze tří hektarů, které stát pro dálnici potřebuje. Podle vedoucího týmu vládních vyjednávačů Michala Frankla už nebylo s Jaroslavou Štrosovou o čem jednat. "Dva až tři měsíce máme odsouhlasenou kupní smlouvu, že nám ty pozemky prodá. V té smlouvě chyběla jediná věc, a to je cena. Nedovedu si představit, že by s paní Štrosovou mělo cenu jednat déle než měsíc o stejném bodě," popisuje Frankl.

Štrosová dostala nabídku na 188 tisíc korun a náhradní pozemky. "Jenže k těm pozemkům ani nevedla přístupová cesta. Jsou uprostřed jiných ploch, to je pro mě nepřijatelné," tvrdí.

Poslední naděje


Dálnice se mohla začít stavět už letos a koncem příštího roku být kompletní. Nyní se dokončení opět protáhlo. Řidiči se po posledním úseku svezou nejdříve za dva a půl roku. "Vyvlastňování začne v nejbližších dnech. Formálně ještě pošleme smlouvu a počkáme na odpověď," říká Frankl. V nabídce ale budou stejné věci jako v odmítnutém návrhu, navíc bude chybět nájem 130 hektarů.


Nedohodla se


Jde mi o pozemky, na nichž budu hospodařit, říká Ludmila Havránková.

foto: archiv hn