Přestože ministerstvo dopravy muselo "odpískat" 30miliardový projekt rychlodráhy z Prahy do Kladna, dosud platí memorandum o stavbě rychlodráhy. Středočeský kraj i šestá pražská městská část se zlobí a přecházejí do protiútoku. Praha 6 chce kontrovat měřením hluku u stávající staré trati, což může pro dráhy znamenat podle zákona statisícové pokuty a v krajním případě i omezení provozu. O zastavení projektu informovaly jako první HN.

"Ministerstvo dopravy s námi podepsalo v roce 2008 memorandum o stavbě rychlodráhy. My jsme se zavázali, že budeme tolerovat zvýšenou hladinu hluku s tím, že brzy bude trať opravena. Pokud se to nestane, nic nás nezavazuje být nadále tolerantní," prohlásil starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS).

Po opravě trati se měl hluk z území Prahy 6 ztratit. Městská část totiž prosadila, aby úsek v zastavěné části vedl v podzemí. Na volných pozemcích po stávající trati chtěla postavit sportoviště a parky.

O stopce pro dráhu neví ani středočeský hejtman David Rath (ČSSD). Pro něj je to problém dvojnásobný. Rychlodráhu totiž sliboval lidem před krajskými volbami. "Opakovaně jsme se ministerstva dopravy na stav prací dopisem ptali, ale nikdy nám neodpovědělo," krčí nyní rameny Rath.

Ministerstvo muselo projekt vzdát kvůli nedostatku peněz. V příštích letech to podle jeho předpokladů nebude lepší. Soustředit se chce na dokončení rozestavěných staveb.

"Vláda vloni v létě svým usnesením zakázala zahajovat jakékoliv nové stavby. To je všeobecně známé. Stopka se netýká jen rychlodráhy, ale i dalších projektů. Všechny dotčené strany jsme neoslovovali, protože informace jsou veřejně dostupné," odůvodnil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

David Rath nicméně věří, že na ministerstvo přijde "spřízněný ministr", který stavbu prosadí. Podle ministerstva dopravy by ale takový výdaj znamenal omezení výstavby dálnic.

Stopka pro smělý projekt rychlodráhy znamená ještě jednu vážnou věc. Na ruzyňské letiště budou dál jezdit jen taxíky a autobusy. Praha už sice začala prodlužovat trasu metra A z Dejvic do Motola, hotova bude ale nejdříve v roce 2014. Až o tři roky později, v roce 2017, by mohlo vést metro až na letiště.

Problém spojení Prahy a Kladna to ale neřeší, přestože metro bude stát zhruba stejně jako vybudování rychlodráhy včetně zahloubení. První cestující dráhou měli jet v roce 2014.