Provozní ředitel ČD Cargo, dceřiné společnosti Českých drah pro nákladní dopravu, Oldřich Mazánek včera odstoupil z funkce. Důvodem byly podle Mazánkova prohlášení pro ČTK kroky nového představenstva v čele se šéfem Českých drah Petrem Žaludou, které nastoupilo po odvolání týmu v čele s Josefem Bazalou. V pondělí oznámil z podobných důvodů odchod personální ředitel Pavel Koucký.

Podle obou manažerů není ČD Cargo novým představenstvem řádně a odpovědně řízena. "K mému rozhodnutí vedlo několik skutečností a kroků, které se po jmenování a nástupu nového představenstva ČD Cargo začaly realizovat uvnitř firmy a které se okamžitě začaly projevovat nepříznivým způsobem vůči firmě ze strany zákazníků, které mohou vyústit k nenávratným ztrátám přepravních zakázek," uvedl Mazánek.

"Jsme nemile překvapeni kroky pánů Kouckého a Mazánka, kteří se vzdali svých funkcí," uvedlo představenstvo firmy ve svém prohlášení. "Obzvláště nás zaráží argumentace, že právě nové představenstvo poškozuje společnost. Neumíme si představit, že by obchodní partneři pravidelně přepravující zboží po železnici přestali ze dne na den spolupracovat s ČD Cargo jen proto, že došlo ke změně v jeho představenstvu," uvádí nové vedení ČD Cargo.

Podle Mazánka například v posledních dvou dnech zaznamenala firma negativní reakci zákazníků zejména v oblasti tranzitních přeprav. Například ve směru z Polska do Rakouska a zpět ubylo 31 vlaků týdně.

"Změny, které plánuje nové představenstvo, jsou neodborné, kontraproduktivní a zásadně poškozují další fungování firmy. Tyto změny naprosto negují moji dosavadní práci ve firmě," dodal Mazánek.

Valná hromada, jejíž funkci plní vedení mateřské společnosti České dráhy, minulý týden odvolala kvůli údajně špatnému hospodaření představenstvo ČD Carga. V představenstvu spolu s Bazalou skončili Václav Andrýsek, Rodan Šenekl a Bogdan Heczko. Nahradili je generální ředitel Českých drah Petr Žaluda a jeho náměstci Michal Nebeský a Milan Matzenauer.

Žaluda svůj krok zdůvodnil neuspokojivým hospodařením firmy i faktem, že bývalé vedení nespolupracovalo při provádění mimořádného auditu, který České dráhy ve firmě provádějí. Jiný audit přitom provádí i ministerstvo dopravy.

Společnost ČD Cargo vykázala za loňský rok ztrátu před zdaněním 378 milionů korun. Za rok 2008 přitom měla firma hrubý zisk 474 milionů korun. Společnost propad vysvětlovala poklesem poptávky v důsledku krize. V letošním prvním čtvrtletí ztráta činila 50 milionů korun, za první čtyři měsíce firma vykázala mírný zisk.