Pořadí bank (podle výše nákladů na účet)

1. LBBW Bank 

2. Poštovní spořitelna 

3. Raiffeisenbank 

4. UniCredit Bank 

5. GE Money Bank 

6. ČSOB 

7. Volksbank 

8. Komerční banka 

9. Česká spořitelna 

10. Oberbank

Kdyby si Češi vybírali banku podle toho, které služby skutečně využívají, mohli by ušetřit až několik tisíc korun ročně. Vyplývá to z výsledků soutěže HN o Nejlepší banku roku 2010. Kompletní výsledky budou vyhlášeny dnes. Současný růst bankovních poplatků spojených s vedením účtu rozdíly mezi jednotlivými bankami ještě dramaticky prohlubuje.

Průměrný aktivní klient, který využívá elektronické bankovnictví a zároveň některé transakce provádí na pobočce, může podle analýzy přechodem k jiné bance ušetřit přes sedm tisíc korun ročně. Zatímco v nejlevnější LBBW Bank stojí tohoto klienta roční provoz účtu 2848 korun, v Oberbank by za stejné služby zaplatil 10 320 ročně.

Přestože náklady na vedení účtu patří v Česku k nejvyšším na světě, české banky chystají během léta další zdražování. V červenci změní sazebníky KB a Raiffeisenbank, v srpnu zavede nové poplatky mBank. Zdražení plánuje od září také Česká spořitelna. Zvyšováním poplatků si chtějí banky vynahradit klesající výnosy z půjček. Změna sazebníků se totiž v příjmech bank projeví okamžitě, narozdíl od zvyšování úroků.

"Zvyšování poplatků je méně křiklavé než vysoké sazby. Banky budou účtovat takové poplatky, jaké jim trh dovolí, a český klient banku nemění, přestože je s ní nespokojený," vysvětluje finanční arbitr František Klufa.

Ještě více než sledování poplatků na účtech se dnes Čechům vyplatí sledovat úroky na půjčkách. Rozdíl mezi nejlevnější a nejdražší hypotékou, která byla k mání minulý měsíc, představoval u pětileté fixace dva procentní body. Znamená to, že na měsíční splátce úvěru na 1,8 milionu korun na dvacet let může klient uspořit přes dva tisíce korun. Za dvacet let činí úspora skoro půl milionu. Nejlevnější hypotéku za roční úrok 4,39 procenta prodávala klientům UniCredit, nejdražší Oberbank za 6,40 procenta ročně.

Přesto i dražší banky klienty získávají. "Krize ukázala, že bankovnictví je o důvěře a klienti se ve stále větší míře zajímají o to, zda se obrátí na stabilní a důvěryhodnou instituci," vysvětluje Pavla Langová z České spořitelny, která se v žebříčku zařadila mezi nejdražší finanční domy.