Čísla o ČD Cargo

50 milionů korun
dostal Josef Bazala za svoji soukromou společnost Spedi-trans, kterou prodal v roce 2003 před nástupem na post šéfa Českých drah.

86 milionů tun zboží
přepraví ČD Cargo ročně, a patří tak mezi první pětku největších železničních dopravců v Evropské unii.

ČD Cargo

Evropský obr
ČD Cargo s téměř devadesáti procenty dominuje nákladní železniční dopravě v Česku. Je ale i významným hráčem v regionu. V Evropě jde o pátého největšího dopravce.

Slovenský spoj
Politici již tři roky rokují a možném spojení ČD Cargo se slovenským dopravcem ŽSSK Cargo. Jednání ale dosud nemají žádný výsledek.

Peněženka Českých drah
Historicky České dráhy financovaly prodělečnou osobní dopravu ze zisku nákladní přepravy. Po oddělení ČD Cargo počítaly s každoroční tučnou dividendou. Ta ale zatím nepřišla.

Před dvěma týdny byl ještě šéfem klíčové státní firmy a sjednával stamilionové zakázky. Dnes už na pracoviště ani nesmí a má nálepku "škůdce". Josef Bazala byl na hodinu "odejit" z postu šéfa společnosti ČD Cargo, protože podnik údajně vedl do záhuby.

Zásadně ovšem jakákoliv pochybení odmítá. Naopak - podnik pod jeho vedením prý byl zcela transparentní a po loňském propadu kvůli ekonomické krizi by se letos dostal zase do zisku. "Nechystám žádnou odvetu nebo návrat do funkce. Ale budu požadovat satisfakci - očištění od lží, které o mně šíří ředitel Českých drah Petr Žaluda. A jestli on vyhodil mě, tak by ministr dopravy měl odvolat i jeho - protože já jsem byl odvolán naprosto bezdůvodně," prohlašuje Bazala.

HN: Chystáte se zpochybnit své odvolání po formální stránce?

Z právního hlediska protestovat nemohu, odvolání bylo podle zákona. Ale nebyl k němu žádný důvod. Poškozuje proto nejen mě a další tři odvolané členy představenstva, ale i celou firmu ČD Cargo.

HN: Na tento pátek byla svolána dozorčí rada Českých drah, kde má Žaluda vysvětlit důvody, proč vás odvolal - a když neuspěje, odchod může hrozit i jemu. Prý se snažíte ovlivnit některé její členy, aby se postavili za vás: Například moravskoslezského hejtmana za ČSSD Jaroslava Palase.

To je fáma, která nemá žádný reálný základ. Rada jde mimo mě. Já se jen musím bránit, že důvody mého odvolání jsou nepravdivé.

Firmu bychom letos zase vrátili do zisku

HN: Důvodem odvolání byly především špatné výsledky za rok 2009 i nepříznivý letošní vývoj, vaše údajná snaha bránit auditu v Cargu a také indicie o pochybení v tendrech a obchodní činnosti.

Všechny tři důvody jsou nepravdivé. Pokud jde o výsledky: Většina národních dopravců v Evropě byla ve větší ztrátě než my. Zredukovali jsme náklady, propustili kolem 1700 zaměstnanců. Firma by se zase letos vrátila do zisku. Řeči o zdržování auditu jsou pak absolutní lež. S auditorskou firmou KPMG byla za našeho vedení 19. května uzavřena smlouva, kde je přesně určeno, jak má audit probíhat. Schválila to dozorčí rada Českých drah.

HN: Žaluda se nyní staví do role záchranáře, který Cargo zase navede na správnou cestu. Cítíte, že jste udělali chyby?

On spoléhá na to, že stokrát opakovaná lež nakonec bude pravdou. My jsme firmu nejen nepoškodili, ale naopak ji vytáhli z krize.

HN: Ke klíčovému auditu: Byl zadán už loni. A vy jste ho prý nejen zdržovali a kličkovali před ním, ale především bránili tomu, aby se jeho výsledky vůbec dozvěděl zadavatel - tedy představenstvo mateřských Českých drah v čele s Žaludou.

To je opět lež. Tady vám ukazuji smlouvu, která platila už před mým odvoláním - mezi těmi, kdo k závěrečné zprávě auditora mají přístup, je podle jejích podmínek také šéf představenstva Českých drah, to znamená pan Žaluda.

HN: Ten však tvrdí, že vás musel odvolat právě proto, aby se audit dal vůbec zveřejnit. Jinak by byli všichni zavázáni k mlčenlivosti. Proto vás Žaluda nahradil i na postu šéfa představenstva ČD Cargo a mohl uzavřít s KPMG dodatek, který zveřejnění auditu dovolí.

Už jsem jasně řekl, že to není pravda. Měl k výsledkům přístup.

HN: Před květnovými volbami jste se údajně sešel se zástupci auditorské společnosti KPMG, doprovázen i politikem ČSSD. Je to pravda?

Ne. Nebyl jsem tam s žádným politikem, ale s advokátem, od něhož nemám souhlas zveřejnit jeho jméno.

HN: Proč jste za auditory vůbec šli?

Chtěli jsme si jen vysvětlit, aby se neopakovalo to, co se stalo s předchozí dílčí zprávou KPMG. K té jsme neměli možnost se vyjádřit. Kritizovala nás za to, že jsme prodali společnosti VADS 40 vagonů a pak je zpětně pronajali, se ztrátou. Ale to nebyla pravda, z celé transakce jsme měli zisk, s návratností zhruba osm let.

HN: Také jste podle této zprávy KPMG zadali zakázku ostravské firmě OOS bez tendru.

Tady auditor nezohlednil, že český zákon umožňuje i takzvané zadávání zakázek bez uveřejnění. Na to se nás auditor nezeptal. Zmíněnou schůzkou jsme jen chtěli zabránit tomu, abychom se mohli k dalšímu auditu vyjádřit. Nikoho jsme neovlivňovali.

Kritizované nákupy Žaluda sám schvaloval

HN: Nové vedení Carga v čele s Žaludou po vašem vyhazovu hned zrušilo váš tendr na 50 potravinářských vagonů za 175 milionů korun, s opcí na dalších 50 vagonů. Viděl jsem přitom jasné doporučení, které ještě pro vás vypracoval váš vlastní odbor 01, kde nákup vagonů jasně nedoporučuje. Proč jste ho přesto vyhlásili?

Loni v prosinci schválilo představenstvo, za přítomnosti pana Žaludy, plán investic na rok 2010. Tady na tomhle řádku je jasně vidět, že tahle investice v něm je.

HN: Ale proč jste na tendru trvali, když vám vaši vlastní lidé v několikastránkovém rozboru jasně doporučili, že nákup vagonů není potřeba?

Výběrové řízení vycházelo ze schváleného plánu. U obilí přepravujeme jen necelých 25 procent ve vlastních vagonech, je tu vysoce konkurenční prostředí. Proto jsme se rozhodli pro nákup.

HN: Ale znova se ptám - vždyť to nedoporučili vaši vlastní odborníci?

Ta informace je pro mě nová. Ale obecně platí, že když se investice připravuje, jsou různé názory na její návratnost. V tomto případě garantuji, že nakonec investiční komise schvalovala materiál, jenž zaručoval návratnost investice. Byla to pro nás strategická záležitost.

HN: Podobně je ale kritizován i váš předchozí tendr, tentokrát na 50 cisteren za zhruba 200 milionů korun. Získala ho firma Finrail, založená teprve loni v prosinci, jež patří společnosti Lostr. Ta má údajně v tendrech až překvapivě velké úspěchy.

Také tato investice byla schválena v investičním plánu. Soutěž pak celkem nesmyslně napadla jedna rumunská firma, ale antimonopolní úřad dal plně za pravdu nám. Spekulace o tom, že bychom nějakou společnost zvýhodňovali, naprosto odmítám. Je to jen součást kampaně proti mně.

HN: Smlouvu na cisterny jste podepsali 15. června - jen dva dny předtím, než jste byl odvolán. To je náhoda?

Naprostá náhoda. Kdyby pan Žaluda třeba 12. června oznámil, že mě odvolá, tak jsem žádnou smlouvu nepodepisoval. Ale takhle jsem to nemohl vědět. O cisternách platí totéž, co o potravinářských vozech. Jestli i tady chtělo Cargo do budoucna hrát dominantní nebo aspoň rozhodující roli, tak se potřebuje vozidlovým parkem vybavit. Do budoucna bude platit, že kdo má vagony, ten bude dopravovat.

HN: Audit podle našich informací důsledně zkoumá také takzvané akční ceny, výrazné slevy pro vaše zákazníky. I Žaluda upozorňuje na to, že právě audit měl prozkoumat, proč na některých zakázkách ČD Cargo prodělává.

ČD Cargo funguje tak, aby na trhu v konkurenci obstálo. Není ani náhodou v nějaké monopolní či dominantní pozici. Musí se chovat tržně, musí celou řadu svých přeprav realizovat pod úplné vlastní náklady. Nemáme přitom obchodní politiku postavenou na ceníku, z něhož dáváme slevy. Na každou přepravu děláme tržní kalkulaci.

HN: Jasně řečeno - dělali jste i kontrakty, které jsou pro ČD Cargo ztrátové?

Ne. Máme některé kontrakty, které se jen malou měrou podílejí na úhradě fixních nákladů. Ovšem jednoznačně mohu říci, že neděláme ztrátovou dopravu.

HN: Obáváte se tedy zveřejnění auditu, který všechny výše zmíněné aktivity posuzuje?

Určitě ne. Jen bychom potřebovali mít šanci se před závěrečnou zprávou k závěrům auditu vyjádřit, doplnit je, vysvětlit.

HN: K tomu ovšem bude mít příležitost už nové vedení Carga. Jak byste se mohl k auditu vyjadřovat vy, když už ve společnosti nejste?

Já tu jen mohu vyslovit podezření, že pan Žaluda postavil celé naše odvolání na zatím nezveřejněném auditu. Z jeho strany teď určitě bude velký tlak na auditorskou firmu, aby se něco našlo za každou cenu.

HN: Jak se hodláte bránit?

Mohu spoléhat teď už jedině na objektivnost auditorů, že děje popíší tak, jak probíhaly. Jinou šanci mít nebudu.

HN: Měla by výsledky zprávy podrobně znát i média, abyste na ně mohl reagovat?

Jednoznačně. Ale opakuji, že se nebojím výsledků, jen případného zkreslení. Nemám žádný zájem něco skrývat.

Dušek jako můj spojenec? To určitě ne

HN: Troufnete si odhadnout, zda dozorčí rada pozítří Žaludu podrží, nebo se bude poroučet i on?

To mi nepřísluší posuzovat.

HN: Odborář Jaroslav Dušek, s nímž máte dobré vztahy, už Žaludu varoval: Při vašem odvolání prý "podcenil vlivové struktury", což se mu může vymstít. Koho si pod těmi strukturami máme představit?

S odboráři člověk musí komunikovat. K názorům pana Duška jsem se ale vždy stavěl rezervovaně. Názory, že je můj spojenec, jsou nesmysl. Stál za mým pádem v roce 1995, kdy jsem řídil České dráhy. Celé je to nesmysl.

HN: Žaluda také zdůrazňuje, že se snaží České dráhy odpolitizovat. Opakuje, že vaše odvolání bylo čistě manažerskou záležitostí, do níž by ani ministr neměl zasahovat. Vy jste před Cargem řídil i celé České dráhy. Jak silný je vliv politiků na tuhle státní firmu, dá se nějak "odpolitizovat"?

Za státní firmy přece v konečném důsledku odpovídají politici, v našem případě ministr dopravy. Jakékoliv povídání o nějaké odpolitizaci je nesmyslné. Pan Žaluda se v poslední době ohání nějakou novou koncepcí, že snad vrátí do holdingu i dříve oddělené společnosti. To jsou všechno výsostně politická rozhodnutí. On je také přece manažer najatý státem, to znamená politiky. Každý takový manažer musí logicky fungovat v rámci strategie, která se přijme na úrovni vlády, na úrovni politiků.




Profil


JOSEF BAZALA 54
Na dráze pracoval od roku 1981. Krátce v roce 1995 a pak v letech 2003 až 2008 řídil České dráhy. Od února 2008 vedl firmu ČD Cargo. Před dvěma týdny byl náhle odvolán.