Dosud se o té podivné praxi mlčelo. Až personální přetahovaná o vedení největšího národního železničního přepravce ČD Cargo obnažila jeden z dosud nepopsaných ekonomických přešlapů, které přivedly státní podnik do ztráty.

Jak HN zjistily, bez zjevných pravidel rozdávalo vedení ČD Cargo několika desítkám firem slevy. Auditoři proto nyní zkoumají, proč manažeři státní společnosti zvýhodňovali soukromé speditérské firmy. Podle dostupných informací často slevy dosahovaly až desítky procent. A to dokonce v komoditách, které zažívaly v uplynulém období zlaté časy.

"Podezřelé akční ceny a slevy jsou také indiciemi, jež mě vedly k tomu, aby v dceřiné firmě ČD Cargo proběhl forenzní audit," řekl HN šéf Českých drah Petr Žaluda. Ten právě kvůli podezřelým indiciím z čela Carga v červnu odvolal generálního ředitele Josefa Bazalu.

Zvláštní počty


Jak ukazují shromážděné informace, výrazné slevy se rozdávaly i při přepravě potravin a zemědělských výrobků. A to navzdory tomu, že objem převáženého zboží rostl. "V přepravě obilí se nižší cenou bojovalo proti soukromým přepravcům, Labi a kamionům," snaží se pochybnou ekonomickou politiku vysvětlit Oldřich Sládek, vedoucí oddělení komodit chemie a potravin ČD Cargo.

Jenže podle informací HN mířily největší slevy jen k vybraným firmám, například k velmi mladé společnosti Spedica. A to přesto, že si ostatní spediční firmy na nejasná pravidla hry stěžovaly už v minulosti.

Sládek byl proto dokonce v říjnu 2009 přinucen všem obchodním partnerům ČD Cargo rozeslat jednoznačný e-mail. "Vzhledem k vývoji na agrárním trhu bylo managementem naší společnosti pozastaveno vystavování obchodních akčních cen," stojí ve zprávě, kterou mají HN k dispozici.

Zvýhodňování firem ovšem přesto nepřestalo. Podle interních záznamů platí Spedica například od letošního dubna za přepravu mezi Lovosicemi a Děčínem 125 korun za tunu, jiné firmy platí o čtyřicet korun víc. Proč? "Akční ceny v jakékoliv komoditě schvaluje výhradně obchodní rada. A vůbec se o cenách rozhoduje kolektivně," reagoval Sládek.

A rozebírat detaily nechce ani společnost Spedica. "Nejsem si vědom, že bychom měli nějaké zvýhodněné postavení. Přemýšlím, jestli je o čem povídat. V ČD Cargo se nyní dějí personální změny a já bych je nerad komentoval," uvedl jednatel firmy Spedica Petr Sýkora a odmítl, že by měl se Sládkem nadstandardní vztahy. Telefonují si prý "jen, když je potřeba".

Střet zájmů?


Avšak stávající personální bitva o vedení a další změny v ČD Cargo jen vyhřeznutí problému urychlily. Dokonce i odvolané vedení v čele s Josefem Bazalou v tomto případě uznává, že při přepravě potravin nebylo vše v pořádku. "Co se týká pana kolegy Sládka, přiznám se, že jsme pojali podezření, že by mohl fungovat neeticky. V květnu jsme ho proto z vedení té komodity odvolali. Začali jsme se o to zajímat, a pokud by nás pan Žaluda nevyhodil, pravděpodobně by pan kolega Sládek asi dostal výpověď," prohlašuje dnes Bazala.

Nejde totiž jen o protekční přístup k vybraným speditérům. Sládek kromě své práce pro ČD Cargo také soukromě podniká. Podle obchodního rejstříku je jediným jednatelem a vlastníkem firmy Quenya technologie, která se zabývá zprostředkováním služeb a obchodu, zpracovává data a poskytuje software i poradenství. Tedy alespoň podle oficiálního výpisu.

"Zabýváme se správou PC sítí a venkovní reklamou," upřesnil Sládek. "Podnikat mimo obor mi nikdo nezakázal a ani to není ve střetu zájmů. Teď ale podíl převádím na syna, protože na to kvůli práci v Cargu nemám vůbec čas."

Nicméně bude ještě muset vysvětlovat, zda jeho firma skutečně neposkytuje služby i speditérům. Sládkovy aktivity hodlá prověřit i nové vedení nákladního dopravce. Pavel Lamacz, jenž byl minulý čtvrtek jmenován obchodním šéfem ČD Cargo, má důkladně prozkoumat veškeré obchodní aktivity Carga včetně celé praxe poskytování slev. "O případu s panem Sládkem jsem předběžně informován, ale musím se s ním seznámit podrobně. To platí i pro všechny další smlouvy," řekl Lamacz.


Žaluda vs. Bazala


Prověrka podezřelých slev není jediným sporem mezi šéfem ČD Petrem Žaludou a jím odvolaným ředitelem ČD Cargo Josefem Bazalou. Tento měsíc má dozorčí rada drah posuzovat, zda Žaluda v červnu odvolal Bazalu oprávněně, nebo zda by své křeslo s půlmilionovým platem neměl opustit naopak sám Žaluda.

Další 4 klíčové spory


Nepotřebné cisterny

Těsně před svým odvoláním podepsal Bazala smlouvu na nákup 50 cisteren za zhruba 200 milionů korun. Podle Žaludy je podnik nejspíš nepotřebuje. Bazala se hájí, že investice byla v plánu schváleném i Žaludou.

Vagony na obilí

Po "vyhazovu" Bazaly zrušil Žaluda tendr ČD Carga na nákup 50 vagonů na obilí za 175 milionů korun (s opcí na dalších 50 vagonů) jako zbytečný. Bazala opět poukazuje na to, že akce byla ve schváleném plánu.

Masarykovo nádraží

Smlouva ČD s developerskou firmou MSD je podle Žaludy postavena tak nešťastně, že opravy Masarykova nádraží naopak blokuje. Smlouvu uzavřel Bazala v roce 2006 coby ředitel drah.

Smlouva s firmou Buckley

Bazala ještě ve vedení Českých drah prodloužil smlouvu s pojišťovací makléřskou firmou Buckley, již Žaluda po svém nástupu do funkce vypověděl jako podezřelou a nevýhodnou.