Na železnici se letos nezačne stavět devatenáct plánovaných projektů v celkové hodnotě 47 miliard korun. Vyplývá to ze seznamu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Práce na železnici zastavil nedávno ministr dopravy Vít Bárta pro nedostatek peněz.

Celkem se Bártovo rozhodnutí týká 31 projektů, z toho 12 je v plném proudu, některé stavby jsou těsně před dokončením. Stavby bude správa železnic zastavovat postupně, aby neutrpěla bezpečnost na železnici a nebylo třeba protahovat výluky provozu.

"Na každé stavbě se bude definovat konkrétní stav, kdy bude možné stavbu přerušit. Nyní určujeme objekty, které se musejí z hlediska bezpečnosti a logiky věci určitě dokončit," potvrdil ředitel SŽDC Jan Komárek. Správa železnic podle něho dělá vše pro to, aby přerušení bylo co nejkratší. "To znamená hledat zejména na konkrétních stavbách úspory. Pokud se je podaří najít, otázku financování vyřešíme," tvrdí Komárek.

Po dobu přerušení prací musejí být zabezpečeny již hotové části díla, zajištěna ochrana staveniště a uskladněny materiál a stroje.

Správa nemá doposud vyčísleny náklady na konzervaci staveb. SŽDC rovněž zkoumá právní stránku věci, neboť firmy mohou proti zastavení staveb argumentovat uzavřenými smlouvami. Stavebníci se zatím vesměs nechtějí k celé věci vyjadřovat. Jak ale uvedl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš, firmy budou na smlouvách trvat.

V rozhovoru pro Českou televizi Bárta také potvrdil, že právníci ministerstva dopravy prověřují smlouvu s firmou Kapsch, která v zemi vybudovala mýtný systém. "V současné době právníci zkoumají smlouvu s Kapschem a je to jeden z mnoha dalších čertíků, kterým se míním věnovat," potvrdil Bárta. Letos na mýtných branách stát vydělá 6 miliard korun, z toho však 1,4 miliardy korun spolkne rakouský Kapsch na provozních nákladech.


Plánované železniční projekty, které se nezačnou stavět (hodnota v milionech korun)

 

Další čertík. Právníci prověřují smlouvu s firmou Kapsch. Bárta uvažuje o jejím vypovězení, označil ji za „nemravnou“. Foto: Archiv HN