Mezi kunovickými výrobci malých sportovních letadel Evektor Aerotechnik a Czech Sport Aicraft (CSA) hoří spor. Zatímco CSA tvrdí, že Evektoru hrozí insolvence kvůli prohranému arbitrážnímu sporu, Evektor chce CSA žalovat kvůli poškozování svého dobrého jména.

Co způsobila jedna výpověď

Vše začalo před dvěma lety, kdy se Evektor rozloučil se svým americkým dealerem ultralightů Jeffem Conradem. "Nebyli jsme s ním spokojeni," říká spolumajitel Jaroslav Růžička. Conrad se bránil u soudu - a vyhrál. "Jeho výpověď nebyla možná formálně úplně správná," přiznává Růžička.

Evektor má nyní Conradovi zaplatit šest milionů dolarů. "Jednáme o smíru," tvrdí Růžička, jehož firmu by odškodné mohlo ochromit. Už jí také hrozilo, že ji kvůli sporu pohltí konkurent.

Conradovou pohledávkou totiž chvíli držela investiční skupina Slavia Capital - vlastník společnosti CSA, jež sídlí v Kunovicích pár metrů od Evektoru a která měla zájem o jeho převzetí.

"Náš zájem o Evektor ale opadl. Pohledávky jsme převedli zpět na Jeffa Conrada, jelikož Evektor neměl zájem o dohodu," říká šéf Slavia Capital Martin Zikeš. A dodává: "Evektor nic nevyrábí a neprodává, jeho hospodaření je založeno na dotacích. Projekt stroje EV-55, na který Evektor získal více než miliardu korun dotací, je virtuální realita." Růžička kvůli tomu chce podat žalobu. "Výstupy Slavia Capital poškozují naše dobré jméno," řekl.

Srdcem skupiny Evektor je kromě stejnojmenné vývojové firmy výrobní společnost Evektor Aerotechnik, patřící k největším domácím výrobcům malých sportovních letadel. Loni jich prodala zhruba 80. Před krizí, jež segment malých letadel tvrdě postihla, jich ale ročně prodala dvojnásobek.

Virtuální projekt?

Před šesti lety začal Evektor vyvíjet letadlo Ev-55, po čtyřiceti letech první český malý dopravní letoun, nástupce legendárního turboletu. Na projektu se podílí dalších 19 firem, zatím spolkl přes miliardu korun. "Z toho asi 600 milionů činila státní dotace," říká Růžička.

Stroj zatím nevzlétl - musí projít certifikací, která ale u Evropského úřadu pro bezpečnost v letectví (EASA) přijde na zhruba sedm milionů korun ročně. A tak Evektor hledá partnery, kteří by ji zaplatili. "Jen před dvěma týdny jsme jednali se čtyřmi velkými investory," říká Růžička. Pokud se podaří jednání dotáhnout do konce, bude možné spustit do tří let sériovou výrobu. Evektor letos podepsal s gubernátorem Uljanovské oblasti v Rusku smlouvu o založení ruského výrobního závodu, který by letouny EV-55 Outback dodával na tamní trh.



Letečtí soupeři v Kunovicích

Evektor Aerotechnik

Založen roku 1991, vyrábí malá letadla, zabývá se vývojem a designem i pro automobilky a strojírenství. Prodal už přes tisíc vlastních malých letadel Eurostar. Loni při tržbách téměř 150 mil. korun vydělal 4,8 milionu před zdaněním. Kromě Ev-55 vyvíjí s pomocí státní dotace i 4místný letoun Cobra.

Czech Sport Aircraft

Vyrábí malá letadla PiperSport, která se prodávají v distribuční síti jednoho z největších světových hráčů v oboru Piper Iircraft Inc. Firmu založil Američan Chip Erwin, který do ní později jako spoluinvestora přibral skupinu Slavia Capital. Dostal se s ní do sporu, který vyústil v bankrot. Současný vlastník Czech Sport Aircraft není znám. Na letošek firma plánuje výrobu 250 strojů, loňské výsledky nezveřejnila.

OPRAVA