Zákaz tradičního severokavkazského zvyku - unášení nevěst - vyhlásil minulý týden čečenský prezident Ramzan Kadyrov. Rada islámských duchovních vydala na jeho pokyn fatvu, podle níž má přistižený únosce zaplatit rodině unesené dívky milion rublů. Jenže k naprosté většině svatebních únosů dochází podle odborníků na kavkazskou problematiku po vzájemné dohodě.

Starobylý obyčej...

"Je to velice účelná právní fikce, která napomáhá uzavírání sňatků. Nevěsta většinou se svatbou souhlasí, ale proti mohou být její příbuzní, mohou vzniknout potíže s formalitami, s etiketou. A únos je způsob, jak si všechny strany mohou zachovat tvář: dívka se rodičům naoko neprotiví, ženich ji unese jakoby v návalu vášně, jeho rodiče druhý den přijdou s omluvou a dary a kajícníku je odpuštěno. Tohoto krásného horalského obyčeje by byla škoda," komentoval situaci pro Rádio Svoboda čečenský spisovatel German Sadulajev.

Boj únosům nevěst vyhlásil už v roce 2008 hlavní čečenský muftí, prohlásil je za přežitek. Podle Sadulajeva ovšem nebyl zdaleka první, kdo se pokusil postavit tento zvyk mimo zákon.

"Již imám Šamil se v 19. století snažil zakázat všechny způsoby uzavírání sňatku, které nejsou v souladu se šaríou. Patřil k nim i sňatek z lásky, jehož se tradičně dociluje prostřednictvím únosu. Tehdy mu to rozmluvili čečenští stařešinové s tím, že Čečenci jsou silní proto, že jsou svobodní, a to díky tomu, že se rodí z lásky a odmítají arabskou praxi prodeje žen," vykládá Sadulajev.

"Dnes proti rozhodnutí Kadyrova nikdo neprotestuje, úředníci se tváří, jako by takový obyčej nikdy neexistoval."

Únosy nevěst však mají v Čečensku i své odpůrce.

...nebo barbarský zvyk?

"Nechtěla bych, aby mě ukradli. Mám svůj dům, svou rodinu, svou hrdost, nechápu, proč bych měla tolerovat takový barbarský zvyk," říká 19letá Amanat z Grozného. "Když unesou dívku proti její vůli, mělo by se to považovat za trestný čin."

Podle Larisy Čerkesové, spolupracovnice rádia Echo Kavkaza, jsou únosy na severu Kavkazu na denním pořádku.

"Je to prastarý zvyk, který ve valné většině vede k založení nové rodiny. Čečenci i další kavkazské národy jej berou jako dědictví po předcích, cítí se povinováni jej dodržovat," vysvětluje Čerkesová. "Je pravda, že to může vést i ke zničeným osudům, dlouholeté rodové nenávisti, vyřizování účtů či krevní mstě. Ale většinou se vše vyřeší smírnou cestou. Když nevěsta chce, zůstane, když ne, vrátí se domů," dodává.

Na policii se případy únosů nedostanou téměř nikdy.

"Nepamatuji se, že bychom kdy řešili případ únosu nevěsty," potvrzuje Bejzet Gamleško, tiskový mluvčí ministerstva vnitra ruské federativní Adygejské republiky na severu Kavkazu.

"Kadyrov jen kalí vodu"

Podle Germana Sadulajeva nedávné rozhodnutí čečenského prezidenta nic nezmění.

"Unášelo se a unášet se bude dál. Pokusy Ramzana Kadyrova trestat únosy prostřednictvím šaríi nebudou úspěšné. Tento obyčej má velice hluboké kořeny, Čečenci ho vnímají jako důkaz odvahy a šikovnosti ženicha a nikdy se ho nevzdají," tvrdí Sadulajev.

Prezidentskou vyhlášku považuje za snahu strhnout pozornost médií na senzační téma, která má Kadyrovovi zajistit místo na prvních stránkách novin. "Mediální zakázka byla vyplněna a teď se rychle na všechno zapomene," domnívá se Sadulajev.

Ramzan Kadyrov se skutečně dlouhodobě umisťuje na předních pozicích citovanosti v ruských médiích. Umožňuje mu to odvracet pozornost od porušování lidských práv, které je v Čečensku na denním pořádku. Podle údajů Světového čečenského kongresu, který nedávno zasedal v Polsku, jsou v čečenských táborech vězněny tisíce politických vězňů.

 

 


ČEČENSKÉ KRÁSKY
Dívky, jež v Grozném slavily srpnový Den krásy čečenských žen vyhlášený prezidentem Kadyrovem (na billboardu v pozadí), musely být oblečeny v souladu s islámskými zvyklostmi - ostatním byl vstup do města zakázán. Rovněž zákaz svatebních únosů posvěcený muslimskými duchovními nemá podle odborníků posílit práva Čečenek, ale jen odvést pozornost od porušování lidských práv v zemi.
FOTO: REUTERS