Stopka na stavbu silnic, kterou vystavil ministr dopravy Vít Bárta (VV), nemusí minimálně v jednom případě přinést slibované úspory. Konkrétním příkladem je více než 650milionová stavba obchvatu České Lípy. První část je už z 80 procent hotova a zaplatit náklady na konzervaci vyjde stát zhruba na stejno, jako kdyby silnici dokončil.

"Navrhli jsme Ředitelství silnic celkem tři varianty, jak stavbu zakonzervovat. Ta nejnákladnější se zhruba blíží nákladům na dokončení stavby. A ty dvě zbývající od ní nejsou finančně příliš daleko," řekl za společnost Viamont DSP ředitel stavby Petr Sodomka.

Když navíc stát silnici zakonzervuje, musí si připočíst další náklady na odkonzervování a pak ještě peníze na to, aby stavbu na druhý pokus dokončil. Viamont konkrétní čísla sdělit nechtěl s odkazem na probíhající jednání s Ředitelstvím silnic.

Ministerstvo dopravy nyní podle mluvčího Karla Hanzelky neuvažuje o tom, že by Bártův seznam revidovalo. Nemá ani přesně spočítáno, na kolik konzervace vyjde. U České Lípy by se podle Hanzelky mohlo znovu začít stavět po roce 2012, pokud bude mít stát dostatek peněz.

Když není sleva zadarmo

Že konzervace rozestavěných silnic nemusí být vždy finančně výhodná, upozorňují i odborníci z ČVUT. "U některých staveb, například mostů nebo tunelů, je konzervace téměř nemožná a vhodnější by bylo je dostavět," říká profesor František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT. Ministr Bárta po tvrdých jednáních se stavaři docílil toho, že stavby na železnicích i silnicích zlevní v souhrnu o 6,3 miliardy korun. Na samotných silnicích to budou zhruba 4 miliardy korun. Jen konzervace rozestavěných úseků může stát podle údajů ministerstva stovky milionů korun. Společně s dalšími náklady na ostrahu či odkonzervování může částka dosáhnout až miliardy.

Důvodem ke stopce v České Lípě bylo to, že dokončení stavby by samotnému městu příliš nepomohlo. Stavba je totiž jen první částí obchvatu a svedla by jen ta auta, která míří do tamní průmyslové zóny. Kus silnice měl být hotov v průběhu příštího roku. Kolem města až k Novému Boru měli před vystavením stopky řidiči dojet přibližně za šest let.

Spící silnice

Českolipská radnice se snaží, aby stroje na opuštěnou stavbu zase přijely. "Je to pro nás priorita. Městské zastupitelstvo už odsouhlasilo poslání několika dopisů ministru dopravy s žádostí o schůzku, ale dosud jsme neuspěli," popisuje starostka města Hana Moudrá.

Stavba leží a stojí tak, jak ji dělníci opustili. Přestože je to už řada týdnů, vypadá to, jako kdyby odešli před chvílí na svačinu. V lavoru se odmáčí moherový váleček, u mostu jsou složeny dřevěné trámky a šalovací prkna. Jen dráty, které se zapouštějí do betonu, už deštěm zrezivěly. Rozestavěný most končí pár metrů od budoucího napojení na silnici. Areál hlídá ochranka.

Podobně jsou na tom i další stavby. "Neděje se tam nic. Čekáme, až nám investor sdělí, jakým způsobem a na jak dlouho máme stavby zakonzervovat," popsal ředitel společnosti Firesta Pavel Borek. Jeho společnost se podílí například na stavbě silnice Skřečoň - Bohumín. Stát nemá času nazbyt. Brzy přijde zima a konzervace musí podle stavebníků začít už brzy.



Stavby těsně před dokončením,

které ministerstvo dopravy zastavilo

Skřečoň - Bohumín

Silnice se nestaví kromě mostu v Bohumíně. Jeho dostavbu si místní na ministrovi vymohli. Stavba silnice I/67 má celkově vyjít na 0,8 miliardy korun
a původně měla být hotova již
v příštím roce.

Ostrava - Opava

Rozšíření a stavba silnice I/11 měly stát 3,6 miliardy korun. Řidiči po ní měli jet v roce 2012. Stavba je součástí celkové modernizace silnice I/11, která má na severu Moravy vytvořit do roku 2015 společně s dálnicí D47 takzvaný Slezský kříž.

Obchvat České Lípy

Těsně před dokončením je první část obchvatu u obce Sosnová. Silnice měla pomoci České Lípě od kamionů, které míří do tamní průmyslové zóny. Ministerstvo ale stavbu zastavilo. Silnice I/9 měla být hotova již v příštím roce a stát zhruba 650 milionů korun.



Stop
Vstup na staveniště je nyní zakázán i lidem, kteří zde nedávno pracovali.
foto:HN - Martin Svozílek