Tlak vedení koncernu Volkswagen na to, aby škodovky byly hůře vybavené než podobné modely značky Volkswagen, bude mladoboleslavská firma obcházet. Modely v základní verzi budou bez dosud běžné výbavy, jako jsou třeba xenonové světlomety u sportovní verze fabie či chlazená příruční schránka u octavie.

Ceny takto ochuzených modelů se sníží, tím Škodovka vyhoví přání šéfa koncernu Martina Winterkorna, aby cenové rozdíly mezi škodovkami a volkswageny byly výraznější. Každý zákazník si ale podle Rudolfa Dreithalera z tiskového oddělení Škody Auto bude moci extra výbavu dokoupit. Nakonec získá stejně vybavené auto za stejnou cenu jako dosud, avšak v základní verzi bude levnější.

"Je to styl chytrá horákyně, vlk se nažere a koza zůstane celá. Deštník v superbu je marginální libůstka, to nerozhoduje. Záleží ale na tom, jak se bude vyvíjet facelift superbu a dalších modelů, zda tam se úroveň sníží," řekl HN Jaroslav Povšík, předseda odborů Škody Auto.

Škodovky se na současnou vysokou úroveň dostaly jen díky obrovským investicím Volkswagenu. I pro koncern byly výhodné sdílené platformy a technologie. Nyní se to ale ukazuje jako problém. "V koncernu je nyní největším problémem kanibalismus, to je oběť unifikace dílů. Škoda měla cílit na Východ, ale stalo se, co nikdo nečekal - prodeje na Západě jsou tak skvělé, že konkurují mateřské značce," dodal Povšík.

Nekonkurují si jen limuzíny Škoda Superb a VW Passat či Audi A6, ale i vozy Škoda Fabia a VW Polo, nejnověji Škoda Yeti a VW Tiguan. Modely Yeti a Superb, zvlášť kombi verze Superbu, jdou doslova na dračku. V závodě Kvasiny, kde se tyto vozy vyrábějí, je na letošek naplánováno už 36 mimořádných sobotních směn, přesto výroba nestačí poptávce.

Poptávka se ovšem zvedá na úkor podobných modelů VW, a proto chce vedení koncernu, aby škodovky šly s cenou a výbavou ještě více dolů. Proti tomu ale protestují němečtí dealeři škodovek.

Prodeje koncernu přitom lámou rekordy. Za tři čtvrtletí VW Group prodala 5,37 milionu aut, o 12 procent více než loni a nejvíce ve své historii.

"Rekord je důvodem k přípitku, a ne k restrikcím. Pan Winterkorn by se měl snažit zlepšovat volkswageny, a ne tlačit Škodu na kolena," uvedl Guido Reinking, redaktor serveru Automotive News.

 

Jak si vedou hlavní značky koncernu VW (prodej za tři čtvrtletí 2010)