V záři žlutých autobusů a mediální proslulosti Radima Jančury na ni skoro není vidět. Přesto je jednou z nejvlivnějších žen českého byznysu.

Martina Blahová (33), šéfka Student Agency, dnes řídí téměř tisícovku podřízených a vede firmu s bezmála čtyřmiliardovým ročním obratem. "Trvalo mi pět let, než jsem ji pro nás získal," dokládá majitel společnosti Radim Jančura, jak moc o Blahovou stál. "A jsem spokojen. Hned po příchodu vyvolala malé tsunami - začala stavět nové týmy, zvedla výkony managementu a díky perfektní znalosti účetnictví vylepšila finanční řízení firmy," říká. A reakce samotné ředitelky? "Ano, dostala jsem veliké pravomoce, ale tím pádem i velkou zodpovědnost. Proto jdu s Radimem velice často i do ostrého názorového střetu, hlavně u obchodních záležitostí. Když přijde s nějakým nápadem, tak do jeho realizace jdeme, až když jsme spolu zajedno," řekla Blahová HN ve svém vůbec prvním rozhovoru pro média.

Tradice nám nejsou svaté

Nová šéfka Student Agency sbírala zkušenosti v cestovním ruchu a v dopravě dlouhé roky. Působila v Dušek Tours, později vedla moravské pobočky německé cestovní kanceláře Neckermann. Pod křídla Jančurových firem vlétla teprve loni, kdy dostala na starosti sesterskou společnost Orbix, která se specializuje na služební cesty pro firemní klientelu. "Jednoho dne mi přišla esemeska: pokud tvůj zájem trvá, jsem tvá," vzpomíná na začátek spolupráce Jančura. Tah se vyplatil. Blahová prakticky okamžitě zvedla tržby firmy se čtyřiceti zaměstnanci o čtvrtinu a ani ne po roce putovala do čela Student Agency. Od května letošního roku tak řídí firmu, která ročně přepraví autobusy 5 milionů pasažérů, prodá 300 tisíc letenek a vyšle jen na studijní pobyty do zahraničí 9 tisíc lidí. "A tato čísla neustále navyšujeme," uvádí Blahová. "Naším cílem je stát se jedním z lídrů v autobusové a vlakové přepravě ve střední Evropě."

Hlavní role jsou ve firmě rozděleny. Zatímco Jančura se stará spíše o plánování a strategický rozvoj společnosti, Blahová řídí denní chod a provoz firmy a s nadsázkou řečeno drží "vizionářsky smýšlejícího" majitele společnosti při zemi: "To, co ale cítíme společně, je, že obchod nás nabíjí a také víra, že je možné zlomit zažité standardy. Tradice nám nejsou svaté, chceme jít vpřed."

Stevardi v plavkách

K prolamování bariér bude mít ředitelka Student Agency dostatek příležitostí. Firma už například zvažuje, že ve svých autobusech instaluje speciální sedadla, v nichž bude mimo jiné implementován počítač s internetem a stejně tak u dopravy na železnici, na kterou má Student Agency vtrhnout už v létě příštího roku, lze podle Blahové čekat prolomení letitých standardů.

"Budete překvapeni, co všechno cestujícím ve vagonech nabídneme. Vlaky umožňují jít, co se týče servisu pro zákazníky, dále než autobusy," slibuje zatím bez bližších podrobností.

Z krátkodobějších projektů Blahová v současnosti chystá například akci, která má netradičně podpořit prodej zájezdů do teplých krajin. Zhruba od poloviny listopadu se autobusoví stevardi a stevardky (dobrovolníci) na domácích linkách svléknou do plavek a budou "lákat zákazníky, aby šedivé podzimní dny v České republice vyměnili za exotickou dovolenou".

Podle slov šéfky Student Agency je třeba rozbít zažitou českou představu o nedostupnosti dovolených ve vzdálených destinacích, jakými jsou Karibik nebo jižní či jihovýchodní Asie. "Rodina s běžným rozpočtem si může už dnes zaletět třeba na Maledivy," říká Blahová, podle které brzy projde významnými změnami celý tuzemský trh cestovních kanceláří. Neporoste jen výrazněji počet exotičtějších destinací, ale dojde i k významné redukci počtu cestovek. "Je jich prostě příliš mnoho," vysvětluje.

Ke snížení stavu cestovních kanceláří přispěje i rostoucí význam prodeje služeb, jízdenek, letenek a zájezdů napřímo, přes internet. "Prodeje po síti rostou firmě o desítky procent ročně, a třeba zájezdy prodáváme tímto kanálem z více než 90 procent," vysvětluje Blahová.

"Bořit hranice" podobně, jako to dělá například holding Virgin britského miliardáře Richarda Bransona, který je pro vedení společnosti jedním ze vzorů, začala Student Agency i směrem dovnitř firmy. Z dvanácti členů nejužšího vedení společnosti je devět žen, v České republice nevídaný poměr. "Chceme lidi, kteří mají pořádný drive, nerozlišujeme, zda je to žena či muž," uvádí Blahová. "Hodně našich manažerek vzešlo zevnitř firmy, začínaly na přepážkách, a znají proto všechny detaily naší práce. To je velká výhoda. Navíc jsou pečlivější než muži," říká.

Dětským snem Martiny Blahové bylo pracovat v neziskovém sektoru a pomáhat lidem. Současná práce ji přesto naplňuje. "Baví mě to ohromně, i když se samozřejmě občas pořádně rozčílím. Nesnáším hlavně laxnost, přála bych si, aby jí ve firmě i ve společnosti bylo co nejméně," uzavírá manažerka.

 


MARTINA BLAHOVÁ
Sdílím víru, že je možné zlomit zažité standardy, říká nekompromisně nedávno jmenovaná šéfka Student Agency.
foto: HN - JAN SYMON