Dálnice v Česku začnou konečně vznikat za soukromé peníze. Ministr dopravy Vít Bárta (VV) včera na fóru Hospodářských novin slíbil, že první takzvané PPP projekty se rozjedou v roce 2012 nebo 2013. Spolupráce státu se soukromým sektorem je jednou z jeho hlavních priorit, jak stavět české dálnice levněji.

Podle zprávy Národní ekonomické rady vlády je stavba dálnic v relativních číslech o 82 procent dražší, než když firmy staví pro soukromý sektor. Důvod je jednoduchý, v soukromé sféře je totiž větší konkurence, která tlačí ceny dolů. "Obeslali jsme firmy s nabídkami, zda se chtějí o projekty ucházet. V příštích týdnech začneme pracovat na rámcích, které určí, jak bude taková výstavba vypadat," řekl na fóru HN ministr dopravy Vít Bárta. Soukromé dálnice mají být mimo jiné spláceny z peněz za mýtné. Ostatní státy už se soukromníky stavějí, například Polsko, Maďarsko nebo Slovensko.

Dálnice má podle Bárty zlevnit i nový zákon, jenž zjednoduší stavební řízení. Na dokumentu pracuje rovněž i komise, kde sedí také ministr pro místní rozvoj a ministr životního prostředí. Po této změně volají i stavebníci. "Stát vykupuje pozemky za ceny stavebních parcel, i když tak nejsou v katastru vedeny," řekl Martin Borovka ze společnosti Eurovia, která se podílí na stavbě dálnic.

Stát podle stavebníků prodělává i na vlastních normách. "Jenom tupě vyplňujeme tabulky. Stát určí, jak mají být velké mosty, jaké máme použít materiály. Pokud bychom dostali na projektování a použití kvalitních technologií volnou ruku, také by to přineslo úspory," řekl Martin Borovka. Podle ministra Bárty firmy v budoucnu tyto šance dostanou, a to například právě ve spolupráci se státem.

Jeden z prvních projektů, na němž se škrty projeví, je obchvat Českých Budějovic. Podle poptávky zadané státem má dálnice stát 12 miliard korun. Ministr Bárta to označil za nemravné. "Pokud se nesleví alespoň dvě miliardy, nezačne se stavět. Obdobně dlouhý úsek dálnice D8 v Českém středohoří bude stát 8,5 miliardy," přirovnal Vít Bárta.

Své plány na úspory na dálnicích má i opozice. Podle stínového ministra průmyslu Milana Urbana (ČSSD) by se měly více využívat půjčky z Evropské investiční banky, anebo dávat dopravě více peněz z daní vybraných na benzinu a naftě.

Stavbu dálnic čekají hubená léta. Už letos přebíral ministr Vít Bárta svůj úřad v době, kdy chybělo akutně pět miliard korun. "Příští rok bude rekordně hubený, na to se musíme připravit," řekl Bárta. Do roku 2014 bude chybět zhruba 40 miliard korun.

Jak a které dálnice stavět, to má ministerstvu dopravy poradit jeho "superkoncepce", již Bártův tým nyní vypracovává. První výstupy z ní budou podle ministra na konci letošního roku. Ministr bude v koncepci počítat například s více penězi z mýta, protože plánuje jeho rozšíření na více silnic prvních tříd, anebo naopak s méně prostředky z drážní dopravy, protože ta má zlevnit.

Příští rok bude na dopravu o 26 miliard korun méně než letos. Již nyní na to některé stavby doplatily. Ministerstvo zastavilo čtyři zásadní silnice ve pokročilé fázi rozestavěnosti, většina z nich je na Moravě. K zastavení došlo i přesto, že ministr našel na stavbách úspory ve výši zhruba šesti miliard korun. Zkrátil i rozpočty investorů, tedy Ředitelství silnic a Správy železniční cesty. Ředitelství silnic bude příští rok dokonce na polovině svých loňských nákladů.

 

Nové dálnice. Budoucnost má spolupráce se soukromým sektorem

 

Příští rok bude rekordně hubený, na to se musíme připravit.
Vít Bárta, ministr dopravy

 

video z fóra HN na http://video.ihned.cz

 


HLEDÁNÍ RECEPTU NA HUBENÁ LÉTA
První projekty ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru se podle ministra dopravy Víta Bárty z VV (vlevo) mají rozjet nejpozději v roce 2013. Napravo od Bárty jsou stínový ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD), ekonom a člen Národní ekonomické rady vlády Pavel Kohout, šéfredaktor HN Petr Šimůnek, generální ředitel společnosti Eurovia Martin Borovka, šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek a dopravní expert Pavel Švagr.
FOTO: HN - FILIP SINGER