Nehoda motoru u Airbusu A380 australské letecké společnosti Quantas, k níž došlo minulý týden, způsobila chaos na leteckém trhu. Zatímco výrobce těchto pohonných jednotek - britská společnost Rolls-Royce - o příčinách nehody zatím prakticky mlčí, Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) včera konstatovala, že ji měl na svědomí únik oleje a následné vzplanutí turbíny motoru. Kvůli zjištěné závadě pak nařídila povinnou kontrolu motorů Trent 900.

Rozhodnutím vystrašila zejména výrobce tohoto největšího letadla pro osobní přepravu, společnost Airbus. Ta se obává, že její "klenot" uvedený na trh teprve před třemi lety teď bude automaticky spojován s vadnými motory.

"Letadlo Airbus není jen motor Rolls-Royce," uvedl prezident dubajských aerolinek Emirates Tim Clark, jehož společnost nyní s celkovým počtem 14 provozuje nejvíce obřích strojů A380. "Nemáme zájem na poškození pověsti Airbusu kvůli těmto dílčím závadám," dodal.

Jeho aerolinky jsou největším zákazníkem Airbusu - čekají na dodávku dalších 90 strojů.

Ačkoliv v airbusech společnosti Emirates není motor z dílny Rolls-Royce, ale konkurenční americké společnosti Engine Alliance, i Clark se obává, že aktuální dění by mohlo částečně ohrozit pověst strojů. Jeho obavy sdílí i analytici, podle nichž by zprávy spojené s havarovaným airbusem v Singapuru mohly negativně ovlivnit dosud uspokojivou poptávku po těchto strojích.

Výrobce Airbusu A380 nyní eviduje celkem 234 objednávek pro 17 společností. Ještě před několika dny si stovku letounů objednaly například čínské aerolinky.

"Bude záležet především na výrobci motorů a aerolinkách, jak se bude dál vyvíjet pověst airbusů," uvedl pro Bloomberg analytik Davy Stockbroker a připomněl, že Rolls-Royce zatím příliš nezvládl komunikaci s veřejností.

Britský výrobce, který má své motory od příštího roku dodávat také největšímu rivalovi Airbusu - Boeingu pro jeho nový stroj Dreamliner 787, na své jednání doplácí. Jeho akcie se po odhalených komplikacích motorů podle Bloombergu za týden propadly zhruba o 10 procent.

Snad nejvíce zatím ale na události doplatil největší letecký přepravce v Austrálii, Quantas. Po nehodě v minulém týdnu postupně odstavil všech šest airbusů ze své flotily. Ty podle posledních informací nebudou létat další dva dny.

Pro společnost to znamená ztrátu pasažérů i zisku. Quantas musel v průběhu posledních osmi dní upravit letový řád. Podle agentury Reuters tím jen za uplynulý týden společnost přišla podle odhadů možná až o 20 milionů dolarů (necelých 360 milionů korun).

Provoz na linkách směřujících do Evropy se zkomplikoval také společnosti Singapore Airlines, jejíž flotila čítá 11 strojů A380. Aerolinky vyměnily tři motory, u nichž bylo podezření na únik oleje, a místo airbusu na některé trati nasadily menší stroje. Podobně jednala také německá Lufthansa, když vyměnila motor u jednoho airbusu.