Vedení automobilky Renault nabídlo po schůzce s odbory svým zaměstnancům odchod do předčasného důchodu, který by až do legitimního důchodu platila automobilka. Nabídka se týká všech zaměstnanců starších 58 let, kteří odpracovali více než 15 let práce na směny nebo mají částečný invalidní důchod. Těch je mezi 55 000 zaměstnanci skupiny Renault ve Francii 5,5 procenta, tedy 3000 lidí.

"Výzvy využije minimálně 95 procent oslovených zaměstnanců. Je to velice dobrá nabídka," uvedl mluvčí odborového svazu CFE-CGC Gérard Blondel. Ti, kteří na nabídku přistoupí, by měli podle agentury Bloomberg pobírat důchod rovnající se 75 procentům jejich současného platu.

Odbory se ale obávají, co odchod tolika lidí způsobí v továrnách. "Dělá mi starost, že nemáme naplánované žádné nové nábory pracovníků," dodává Blondel. "V některých továrnách to bude peklo pro ty, kteří tam zůstanou. Jsme zvědaví, jak to bude fungovat," říká mluvčí největšího odborového svazu Renaultu CGT Fabien Gache. Vedení automobilky plánuje, že by v příštím roce odešlo 54 procent lidí, kterých se nabídka týká, 24 procent v roce 2012 a 22 procent v roce 2013.

Opatřením chce Renault vyřešit pokles objednávek a přizpůsobuje stavy zaměstnanců předpovědím analytiků na příští rok, které jsou pro evropské automobilky pesimistické. Dalším důvodem je nutnost nabrat mladé pracovníky, kteří by rozuměli elektromobilům.

Francouzská automobilka dostala loni záchranný balíček od vlády ve výši tří miliard eur. Na oplátku slíbila, že nebude propouštět. Proto je k současnému nápadu zdrženlivý i ministr práce Xavier Bertrand. "Včera jsem mluvil s panem Pelatou (zmocněnec Renaultu), abychom si vyjasnili, o co vlastně jde. Myslím si, že je to spíše dobrovolný odchod. Důvodem však rozhodně není nadbytečnost, jak tvrdí společnost," řekl včera ministr.

Zmocněnec generálního ředitele skupiny Patrick Pelata se brání tím, že Renault musí řešit pokles výroby. "Nejedná se ani o propouštění, ani o hromadný odchod," dodává. Ani euro na penze podle něj navíc nepůjde z veřejných financí.

Nabídka předčasného důchodu není v automobilovém průmyslu nijak nová. Doposud se však týkala zejména amerických společností.

V únoru 2009 se k tomuto kroku uchýlily automobilky General Motors, Chrysler a továrny Nissanu v USA. Všechny nabízely svým zaměstnancům za odchod vyplácení důchodu a poukázky na nový vůz. V září 2009 se rozhodla ruská automobilka Avtovaz propustit 27 600 ze svých 102 000 zaměstnanců. Pět tisíc z nich donutila odejít do předčasného důchodu. Na podobnou nabídku Fordu v USA kývlo v prosinci 2009 tisíc zaměstnanců.


NA OBTÍŽ
Francouzská automobilka Renault se zbavuje zaměstnanců nad 58 let kvůli nadbytečnosti.
FOTO: BLOOMBERG