Od soboty může 4. prosinec slavit 167 lidí jako datum svého druhého narození. Namísto klidného letu z Moskvy do dagestánské metropole Machačkaly zažilo 160 cestujících a devět členů posádky výpadek všech motorů a tvrdé nouzové přistání. Havárii nepřežili dva cestující, 80 dalších vyvázlo se zraněním.

Letoun Tu-154 Dagestánských aerolinií vzlétl v sobotu odpoledne z moskevského letiště Vnukovo, ale již po několika minutách pilot oznámil dispečerům nedalekého letiště Domodědovo, že mu vysadily dva motory ze tří a že se pokusí o nouzové přistání. Během přistávacího manévru zhasl i poslední motor, takže letadlo bylo bez elektřiny, a tím pádem i bez navigace. To ale pasažéři nevěděli.

"Letoun se začal třást, ale pilot oznámil, že jde jen o turbulenci, a letušky všechny po žádaly, aby se připoutali. Že padáme, jsem pochopil, až když jsem uviděl, že letíme těsně nad lesem. Vypadalo to, že se křídla dotýkají korun stromů," vypověděl včera agentuře RIA Novosti jeden z cestujících.

Pilotům se nicméně podařilo dostat letadlo až na domodědovské letiště, přistání ale bylo velmi tvrdé.

"Problém byl v počasí, mraky začínaly už ve 180 metrech, což je hrozně nízko," řekl šéf ruské letecké inspekce Alexandr Neraďko. "Když piloti uviděli zemi, tak měli na přistání jen velmi málo času. Dispečeři se jim snažili ze země radit, protože nefungovala navigace, přesto přistávací dráhu úplně netrefili," vysvětlil novinářům Neraďko.

Piloti nakonec posadili stroj, který tou dobou letěl již zcela bez pohonu, na vedlejší, bezpečnostní dráhu. Nedokázali ale zabrzdit, letadlo prorazilo plot a po několika desítkách metrů se rozpadlo.

Naštěstí ale nedošlo k výbuchu paliva a většina cestujících se dostala do bezpečí.

"Pasažéři si navzájem pomáhali vylézt z kabiny. Panika trochu byla, ale jen chvíli, díky práci posádky," řekl televizi Vesti Valerij Čumak, jeden ze šťastných cestujících.

Další pasažérka, matka jednoho ze soudců Ústavního soudu Gadisa Gadžijeva, ale zemřela, podle prvních zpráv na infarkt. Druhou obětí je bratr dagestánského prezidenta Hadžimurat Magomedov, který seděl v první třídě hned za kabinou pilotů.

Ruské úřady v troskách nalezly černé skříňky a nyní je zkoumají.Pravděpodobnou příčinou neštěstí byla údajně chyba pilotů.

"Podle prvních výsledků se zdá, že posádka při stoupání zapomněla zapnout čerpadlo doplňování paliva, do systému se dostal vzduch, což vedlo k výpadku všech tří motorů," řekl agentuře Interfax jeden z vyšetřovatelů. Nedá se ale prý vyloučit ani technická závada.

Pokud se verze o čerpadle potvrdí, bude to již druhý případ. Poprvé havaroval letoun tohoto typu v roce 1978, když mu všechny motory vysadily ve výšce deseti kilometrů. Kapitán letadla tehdy dokázal se strojem přistát v bramborovém poli. Vyšetřování ukázalo, že čerpadlo vypnul palubní inženýr-instruktor, aby prověřil mladšího kolegu. Jenže pak na to zapomněl.

Podle odborníků však není na sobotní havárii nic překvapivého, spíše se diví, že k podobným incidentům nedochází častěji.

"Manažeři leteckých společností aviatice vůbec nerozumí, umějí jen snižovat náklady propouštěním," řekl nedávno v nezvykle otevřeném rozhovoru pro deník Moskovskij komsomolec zkušební pilot a Hrdina Ruska Anatolij Knyšov. Podle něj jsou piloti přepracovaní a chybí i technický personál na zemi.

Zázrak

Tupolev Dagestánských aerolinií přistál se 169 lidmi na palubě v husté mlze, bez motorů a bez navigačních přístrojů. Přestože nehodu nepřežili dva cestující, odborníci hovoří o zázraku.

foto: reuters