Cena a termín dostavby Blanky jsou nepřekročitelné, zaklínal se před rokem exprimátor Pavel Bém. Termín dokončení se již ale dvakrát posunul a současný primátor nyní oznámil, že Metrostav požaduje zhruba o 10 miliard korun víc.

O nejnovějších požadavcích stavitele tunelu informoval včera Bohuslav Svoboda v České televizi. Podle něj mohou vést ke zpomalení stavebních prací na této dopravní stavbě. Skokové zvýšení ceny o více než čtvrtinu na zhruba 35 miliard korun jde totiž podle Svobody nad rámec rozpočtových možností města.

Výrazné prodražení stavby odůvodnili zástupci Metrostavu Svobodovi nákladnější výstavbou některých úseků. "Řekli mi, že se na Praze 6 staví jiný obchvat, než jaký byl plánovaný. Nebo že se staví jiný most přes řeku, místo za 400 milionů za 1,2 miliardy. Takže ta cena takto narůstá," řekl Svoboda včera večer HN.

Seznam položek již prý konzultoval s odborem městského investora, který potvrdil, že požadavky Metrostavu mohou být reálné. "Tyto věci tam jsou k dohledání a skutečně by to takto mohlo vypadat," řekl primátor.

Město se nyní bude snažit vyjednat snížení ceny a úpravu smlouvy se stavební firmou. Za současných podmínek totiž nemůže požadavky Metrostavu odmítnout. "Oni nás ani nemusejí žádat, prostě to jen oznamují. Ta smlouva je tak špatně napsaná, že si do ní tyto práce navíc mohou začlenit," tvrdí Svoboda.

Ze stamilionů jsou miliardy

Již loni v říjnu Metrostav poprvé připustil, že bude od města požadovat navýšení sumy. Podle tehdejších informací HN to mělo být zhruba o půl miliardy korun.

Očekávané navýšení cen za Blanku tehdy připustil ředitel páté - "tunelářské" - divize Metrostavu Václav Soukup. "Ukázalo se, že geologická situace ve Stromovce je mnohem složitější, než se předpokládalo v zadávací dokumentaci," uvedl tenkrát Soukup. Mluvil tehdy ovšem pouze o stovkách milionů korun.

"Máte jednotkové ceny dané nabídkou. A pokud se změní projekt a množství a jsou nové nepředpokládané práce, tak je to způsob, jak je lze vyúčtovat," uvedl.

Metrostav včera HN odmítl vysvětlit, proč očekávané navýšení stouplo více než desetinásobně. "Je neděle, nic nemohu říci. V pondělí ráno vám to milerád zjistím," řekl mluvčí Metrostavu František Polák.

Hrozí další odklad

Původně měl být tunel Blanka hotov již letos na podzim. Předloni ale Metrostav oznámil, že to nestíhá. A další odsunutí přiznal současný náměstek primátora Karel Březina před dvěma týdny - odůvodnil to tím, že město nemá peníze, aby se pokračovalo ve výstavbě současným tempem.

Nejnovější požadavek Metrostavu oddaluje dokončení stavby do nedohledna. "Nárůst ceny je takový, že skutečně ji nejsme schopni zaplatit. To je skokový nárůst, jít oproti původně uvažovaným 26, 28 miliardám na 35," řekl včera Svoboda. Podle něj se nyní město pokusí s investorem dohodnout na rozložení plateb v delším časovém úseku. Prozkoumá také, zda jsou veškeré investice nezbytně nutné.

Tunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Stavební práce měly Prahu původně stát 21,2 miliardy korun, technologie dalších 4,5 miliardy korun.

 

Jak Blanka nabírá zpoždění

Srpen 2009

HN informují, že Blanka nebude zprovozněna v plánovaném termínu 11/2011. Metrostav i tehdejší primátor Bém to popírají.

Listopad 2009

Metrostav poprvé přiznává, že se termín posune - nový má být 12. 12. 2012. Jako první na to upozornily HN.

Červenec 2010

Již potřetí se propadá tunel Blanka, podle Českého báňského úřadu za to může Metrostav, protože příliš spěchal a nedodržel technologické postupy.

Říjen 2010

Manažeři Metrostavu připouštějí zdražení - ovšem pouze v řádu stovek milionů korun.

Leden 2011

Náměstek pražského primátora Karel Březina v rozhovoru pro HN oznámil, že se zprovoznění Blanky opět odsune - město prý má málo peněz.



Další informace najdete na www.domaci.ihned.cz

Konec prací v nedohlednu

Původně měl být tunel Blanka hotov již letos na podzim, termín splněn nebude. Vzhledem k nejnovějším požadavkům Metrostavu ale lze míru zpoždění odhadovat jen stěží.

foto: HN - václav vašků