Lepší vyhlídky americké ekonomiky i související růst akciového trhu vedou k tomu, že bohatí Američané opět utrácejí za luxusní zboží. Vyplývá to z nového průzkumu společností American Express Publishing and Harrison mezi lidmi, kteří vydělávají ročně nejméně 100 000 dolarů (1,8 milionu korun). Informovala o něm stanice MSNBC.

Podle ní je to dobrá zpráva, protože útraty spotřebitelů tvoří dvě třetiny amerického HDP. V okamžiku, kdy většina lidí v USA nemá peněz nazbyt, může být ochota bohatých utrácet důležitější než jindy. "Trh s luxusním zbožím ožívá," řekl Brett Anderson, který šéfuje časopisu Robb Report zaměřujícím se na nejbohatší obyvatele Spojených států. Rovněž podle Cary Davidové z American Express Publishing lidé začínají utrácet víc, byť stále ne tolik jako dříve. Napomáhá tomu i skutečnost, že se bohatí díky celkovému zlepšování ekonomiky a situace běžných Američanů již za své luxusní nákupy nestydí tolik jako za recese.

Podle Andersona si bohatí i tehdy chtěli kupovat luxusní auta, připadalo jim ale nevkusné parkovat před firemním sídlem nové bentley, když se propouštělo. "Nyní se lidé cítí uvolněnější a klidně si koupí ten diamantový náramek či hodinky, což by udělali již před dvěma lety, kdyby neměli pocit, že se to nesluší," uvedl Anderson. Někteří bohatí navíc mají pocit, že nákupy luxusního zboží pomáhají ekonomice.

Prodejci sportovních vozů Porsche tak loni v Severní Americe po bídném roce 2009 zaznamenali nárůst tržeb o 29 %. Letos pak očekávají další silný rok. Nejbohatších pět procent Američanů (lidé vydělávající ročně více než 210 tisíc dolarů) v předposledním čtvrtletí loňského roku odpovídalo za 35,5 % útrat spotřebitelů v USA. Před recesí to přitom bylo 28,5 %.