reklama
přihlášení odhlášení online inzerce mobilní verze | obsahový servis | online archivy | předplatné titulů economia       rss | mms | sms      
Nejste-li dosud registrován, pokračujte zde
Uživatelské jméno:
Heslo:
Přejít do diskuse
(2 příspěvků)
HN.IHNED.CZ  15. 3. 2011  00:00  (aktualizováno: 15. 3. 2011  07:52)
Veřejné zakázky

Praha chce elektroauta. Výběrové řízení ne

Studie o elektromobilitě vynesla firmě režii zakázky za 25 milionů. Když jsme začínali, nebyla řeč o milionech, říká Pavel Bém.
reklama
Tagy

Praha se chystá utratit 25 milionů za elektromobily ve spolupráci s firmou, kterou si vybrala bez výběrového řízení. Zakázka má kořeny v době odchodu týmu kolem primátora Pavla Béma (ODS), nyní se obchod snaží dovést do konce náměstek primátora Karel Březina (ČSSD). Praha by si podle projektu měla pořídit dvacet aut a dvacítku elektrokol a skútrů. Využily by je městské části nebo sociální služby. Na druhou stranu pražská záchranka nebo zoo používají zdarma elektromobily, ovšem mimo tento projekt.

Projekt s názvem Praha elektromobilní se začal rodit vloni na začátku září. Tehdy pražská městská rada pověřila odbor ochrany prostředí, aby zadal zpracování studie na zavedení elektromobility v Praze. Šlo o podlimitní zakázku za 1,5 milionu, již dostala společnost Tili. Firma vznikla čtyři měsíce před tím, má základní kapitál 200 tisíc korun.

V podepsané smlouvě o dílo mezi firmou a magistrátním odborem dostává ale Tili pravomoc i ke koordinaci budoucího pilotního projektu, tedy k praktickému využití elektromobilů, a to nad rámec loňského rozhodnutí rady. Tili se tudíž zakázkou za 1,5 milionu dostává ke zprostředkování obchodu za 25 milionů.

Rada má samotný pilotní projekt schvalovat až nyní. Na jednání už chtěl téma prosadit minulý týden náměstek primátora Karel Březina (ČSSD). Radní jednají dnes, na programu zatím tento bod nemají. Březina má ale ještě možnost předložit jej přímo na schůzi. Na otázky HN od pátku nereagoval.

Že má být zavádění elektromobilů v Praze v režii zpracovatele studie, tedy společnosti Tili, naznačil i sám odbor ochrany prostředí, jenž se v projektu angažuje. Pražským radnicím rozesílal v prosinci dopisy, že pokud se chtějí do projektu zapojit a elektromobily získat, mají se obrátit na manažera projektu, tzn. společnost Tili. "Každopádně by měl projekt projít samostatným výběrovým řízením. Jde oproti předchozí studii o zcela novou zakázku. Praha by také měla vysvětlit, proč vůbec chce elektromobily pořizovat," míní šéf české pobočky Transparency International David Ondračka.

Mimořádný výdaj na elektromobily přichází mimochodem v době, kdy Praha kvůli dopadům ekonomické recese škrtala z výdajů rozpočtu desítky milionů korun.

Podle bývalého primátora Pavla Béma (ODS) radní loni v září nevěděli, že nepřímo rozhodují o 25 milionech za elektromobily. "Součástí schvalování materiálu v radě nebyl pilotní projekt za 25 milionů. Jednalo se pouze o obecnou podporu rozvoje elektromobility," řekl HN bývalý primátor. I podle něho by měla Praha vypsat na zakázku výběrové řízení.

Milionová investice do nákupu kol, aut, skútrů nebo i propagace za čtyři miliony korun kontrastuje s tím, jak se elektromobilita v Praze rozvíjí mimo přímý vliv magistrátu. Například zoologické zahradě nebo záchranné službě byla auta zapůjčena na rok zdarma. "Rozhodně nepočítáme se žádnými výdaji. Pokud to půjde, za rok smlouvu o zapůjčení prodloužíme," říká mluvčí pražské zoo Jana Ptačinská Jirátová.

Podle šéfa společnosti Tili Tomáše Studeníka budou auta v projektu Praha elektromobilní městu také zapůjčena. "Preferujeme zapůjčení vozidel. O nákupu doporučujeme uvažovat jen v rámci plánované obměny vozového parku a při dodržení kritéria návratnosti investice," tvrdí Tomáš Studeník.

Magistrát přesto podle dokumentů, jež mají HN k dispozici, hodlá peníze za auta vydat už letos. Podle původních plánů z loňského roku, které jsou ovšem ve skluzu, to mělo být již tento měsíc. Auta mohou podle Tomáše Studeníka využít dopravní podnik, správa lesů nebo domy dětí a mládeže.

 

Praha elektromobilní v číslech a datech

Kdo se chce zapojit

Do projektu se přihlásilo 20 městských částí a 15 městských organizací. Dostaly dopis od magistrátního odboru ochrany prostředí, kde se píše o pilotním projektu jako o hotové věci, přestože ho rada zatím neschválila. Město doposud neschválilo ani výdaj 25 milionů korun, který má pilotní projekt pokrýt. Režírovat ho má bez výběrového řízení firma Tili.

Co si Praha pořídí

Osm osobních aut za 790 tisíc za kus, osm užitkových aut za 770 tisíc za kus, čtyři parková užitková auta po 590 tisících, deset skútrů za 60 tisíc a 10 kol po 30 tisících. Dalších 5 milionů půjde do fondu na nákup elektromobilů pro městské části.

Kolik to bude stát

Odbor ochrany prostředí má mít na letošní rok kvůli pilotnímu projektu navýšený rozpočet na investice o 20,7 milionu a 4,5 milionu na neinvestiční náklady. Peníze mají jít z rezerv.

Co je cílem projektu

Snížení hluku a emisí, nastartování trendu bezemisní dopravy, výstavba veřejných dobíjecích stanic a podpora elektromobility u veřejnosti.

 

Praha by měla vysvětlit, proč chce vůbec elektromobily pořizovat.
David Ondračka, Transparency International

 


ELEKTROVŮZ ZDARMA
Pražská zoo převzala v únoru elektromobil, který má na jeden rok zdarma. "Pokud to půjde, za rok smlouvu o zapůjčení prodloužíme," říká mluvčí pražské zoo Jana Ptačinská Jirátová.
FOTO: ČTK

DISKUSE
Zpět na článek Přidat názor příspěvků v diskusi: 2
Zloděj Bém (jbg)
Kdy už půjde bručet?? Zase další tunel. Podvýběr s dodatkem. To...
Elektromobil , ale jaký? (Jaromír Vegr)
Není elektromobil jako elektromobil. Je potřeba zvážit užitné...
zobrazit příspěvky
Autor:
E-mail:       Zveřejnit:    Zasílat reakce:
Město:
Titulek:
Text:
zbývá 1800 znaků
Vložit příspěvek
Autorská práva vykonává vydavatel. Jakékoli užití částí nebo celku, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem (mechanickým nebo elektronickým) i v jiném než českém jazyce bez písemného svolení vydavatele je zakázáno.
reklama
reklama
reklama
reklama
 
Představa, že společnost rsj vydělává díky geniálním algoritmům miliardy bez rizika, je podle jejího předsedy... »»»

 
HN14 144 2
Největší softwarová firma světa ztrácí monopol. Nový šéf Satya Nadella musí přestat bránit pevnost a dát... »»»

 
reklama
reklama
reklama