Vláda včera schválila rozdělení společnosti Letiště Praha na dvě části - na provozní část a na nemovitý majetek - které budou vloženy do vznikajícího Českého Aeroholdingu. Po jednání kabinetu o tom informoval ministr financí Miroslav Kalousek, který návrh vládě předložil. V Českém Aeroholdingu se má v budoucnu propojit pražské letiště a skupina Českých aerolinií (ČSA).

Podle serveru Česká pozice však chce ministerstvo rozdělením společnosti a postupným vložením obou částí umožnit vstup zahraničního investora do Letiště Praha. Tím by se obešel zákon, který zakazuje privatizaci letiště. Vloni ho prosadili sociální demokraté s podporou komunistů, zelených a lidovců, tvrdí server. S tímto názorem souhlasí i stínový ministr financí za ČSSD Ivan Mládek, podle něhož toto rozdělení opravdu zavání snahou obejít zmíněný zákon.

Ministerstvo financí tento názor odmítá a tvrdí, že právě oddělením nemovitostí od letiště dodrží zákon, který sociální demokraté vloni prosadili. "Zákon o blokaci privatizace říká, že nemovitý majetek letiště musí být buď ve vlastnictví státu, nebo společnosti se stoprocentním státním podílem. Kdybychom do Českého Aeroholdingu převedli letiště i s nemovitostmi, tento zákon bychom porušili, protože bychom nedodrželi ani jednu z uvedených podmínek," řekl HN náměstek ministra financí Zdeněk Zajíček.

Podle Zajíčka je zákon formulován nejasně a oddělení letiště od jeho nemovitostí zvolilo ministerstvo proto, aby předešlo budoucímu ohrožení celého Aeroholdingu. "V okamžiku, kdy vzniká holding, nemůžeme riskovat," dodal.

Podobně vykládá zákon i advokát Daniel Hurych ze Salans Europe: "Pokud by tedy vláda vložila akcie společnosti Letiště Praha do Českého Aeroholdingu, mohlo by to být vykládáno jako porušení výše uvedeného zákona."

Partner advokátní kanceláře Clifford Chance Vlad Petrus má však opačný názor. "V textu zákona nevidím jasný záměr zákonodárce znemožnit vklad celého Letiště Praha (včetně nemovitého majetku) do Aeroholdingu najednou. Tudíž tam ani nevidím nutnost dělat to tím komplikovaným dvoukrokovým způsobem, který ministerstvo navrhuje," řekl Petrus.

Cestu ke vzniku Aeroholdingu otevřela vláda 19. února, kdy rozhodla o vložení 50 milionů do nově vznikající společnosti z části majetku Správy Letiště Praha. Jedním z cílů propojení Letiště Praha a ČSA jsou provozní a finanční úspory. Všechny části Aeroholdingu budou obchodně samostatné.