Dříve odstavené tankery na přepravu zkapalnělého zemního plynu (LNG) opět brázdí světové oceány. Celé odvětví je na vzestupu.

Nejviditelnějším příkladem jsou lodě třídy Q-Max, katarské lodě o maximální přijatelné velikosti pro tamní přístavy, které od roku 2009 zajížděly do přístavu Port of Milford Haven v západním Walesu.

Lodě třídy Q-Max měří 360 metrů a pojmou 266 tisíc metrů kubických plynu. Jsou tak veliké, že je může přijmout jen hrstka přístavů, například katarský Ras Laffan, Milford Haven a některé terminály v Severní Americe. Rozměry lodí by ale neměly být na překážku. Jako většina tankerů na LNG byly projektovány pro konkrétní trasy a dodavatele. Jeden z jejich největších světových producentů, katarský RasGas, mluví o tankerech jako o "plujících ropovodech".

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se