reklama
přihlášení odhlášení online inzerce mobilní verze | obsahový servis | online archivy | předplatné titulů economia       rss | mms | sms      
Nejste-li dosud registrován, pokračujte zde
Uživatelské jméno:
Heslo:
Úvodní stránka iHNed.cz iHNed.cz Hospodářské noviny Respekt Ekonom Marketing&Media Obchodní věstník KarieraWeb Odborné měsíčníky
Aktuální vydání Poslední týden Online archiv Rubriky IN Magazín Víkend Proč ne?! Český exportér
Přejít do diskuse
(0 příspěvků)
HN.IHNED.CZ  30. 4. 2012  00:00  (aktualizováno: 30. 4. 2012  01:31)
Indie

Indové zachraňují papírové knihy

Zatímco na Západě vítězí e-knihy, Indové objevili luxus novin a bestsellerů. Prodej vydávaných titulů roste v Indii o desítky procent ročně.
reklama
Tagy

Pro většinu Indů bývaly knihy nedostupným luxusem. Teď ale "zábava bohatých" zažívá rozkvět ve všech vrstvách společnosti. Stále bohatší a angličtinu zvládající Indové se naopak stávají nepostradatelnými už i pro velká západní vydavatelství.

"Bylo to velmi rychlé. Nejdřív se objevily velké obchodní domy, v nich pak velká knihkupectví a stále častěji lidé, kteří mohou utrácet," popsala Anantha Padmanabhanová, ředitelka indické pobočky vydavatelství Penguin.

Od letišť přes velká města až po hotely zažívá strmý růst knižní i novinový trh, na němž je 300 milionů lidí schopno číst v angličtině.

"Není lepší místo, kde teď být. Indie je jediná země, kde prodej anglicky psaných knih roste každoročně dvouciferným tempem, zatímco jinde stagnuje či klesá," řekl nakladatel David Davidar listu New York Times. Původně byl Davidar jedním ze zakladatelů indické pobočky Penguin, nyní si buduje v Indii vlastní vydavatelství Aleph.

Směrem do Asie se nyní vydávají i prestižní vydavatelství v Evropě a USA. Zatímco na Západě zažívají kvůli digitálním čtečkám a internetu úpadek zájmu o papírové knihy, počet anglickojazyčných titulů vydaných v Indii naopak roste zhruba o 30 procent ročně.

Autoři míří do Džajpúru

Indové čtou nejen vlastní autory, jichž houfně přibývá, ale i západní bestsellery.

Když vydal Penguin v Indii čtvrtý díl ze série o Harrym Potterovi, koupilo si ho v roce 2001 "jen" 30 tisíc lidí. Dva poslední už víc než 270 tisíc Indů.

O knižní módě svědčí i každoroční festival v Džajpúru. Událost v pouštním městě státu Rádžastán láká každý rok stále více cizinců a stává se jednou z předních událostí knižního trhu na světě.

Kolik knih se v zemi koupí, je těžko zjistitelné, neboť většina knihkupectví nevlastní elektronické pokladny. Nicméně registrovaný objem prodaných knih všeho druhu vzrostl za první polovinu loňského roku o 45 procent.

Plán vstoupit na indický trh letos ohlásilo britské vydavatelství Bloomsbury či loni Simon & Schuster, zatímco francouzské Hachette do Indie přišlo již před třemi lety. Přidalo se tak k Macmillan Random House a dalším, pro něž je indický trh stále důležitější.

Na Západě jejich obor skomírá kvůli konkurenci elektronických knih a internetu. Již před dvěma lety předstihly digitální knihy prodej těch papírových v pevných vazbách na serveru Amazon. V Indii zatím podobný úpadek nehrozí.

Internet nehrozí. Prozatím

"Na rozdíl od USA nejsou elektronické knihy v Indii rozšířené. Tvoří pouze necelé procento prodaných titulů, v porovnání s téměř 25 procenty v Americe," potvrzuje nakladatel Davidar.

Pravidelný přístup k internetu má zatím jen sedm procent Indů. Papírovým knihám nahrává i rostoucí gramotnost, číst umí už tři čtvrtiny dospělých Indů. Díky tomu země zažívá nebývalý růst i prodej novin a časopisů. Times of India je dnes největším anglicky psaným listem na světě, denně vydává přes tři miliony výtisků.

"Jakmile se nějaký Ind naučí číst a psát, koupí si noviny. Je to první luxus, který si může dovolit," vysvětlil A. S. Raghunath, konzultant z indického státu Bihár, časopisu Times.

Indické mutace si zřídily i časopisy jako Vogue, Rolling Stone, Marie Clare a další. Čtenost indických tiskovin totiž předpokládá růst až 15 procent ročně.

"Můj odhad je, že tištěné tituly Indii mají 10 až 15 let, než je zasáhne nepříznivý obrat, který nyní zažívají v USA a jinde," míní analytik Robin Jeffrey, autor knihy Indická novinová revoluce.

Obliba papíru jakožto materiálu je navíc podle Jeffreyho v zemi trvale vyšší než na Západě. Miliony Indů žijí v chudobě, noviny dál recyklují, od tapetování zdí až po balení tabáku.


Nedočkaví čtenáři

300 MILIONŮ

Indů je v současnosti schopno číst knihy vytištěné v angličtině. Počet knižních titulů vydaných v tomto jazyce loni v Indii vzrostl zhruba o třetinu. Tamní trh podle analytiků poroste i v příštích letech, protože bohatnoucí Indové si nyní mohou drahé knihy dovolit.



REKORDNÍ VELETRH
Na 20. mezinárodní knižní veletrh v Dillí se přišlo letos na přelomu února a března podívat stěží uvěřitelných 700 tisíc návštěvníků. Oproti v Evropě bedlivě sledovaným veletrhům ve Frankfurtu či v Lipsku je to až několikanásobně více. V množství vydaných anglickojazyčných knih je nyní Indie třetí na světě, za USA a Británií, a prodeje dál strmě rostou.
FOTO: PROFIMEDIA

DISKUSE
Zpět na článek Přidat názor příspěvků v diskusi: 0
Článek neobsahuje komentáře.
Autor:
E-mail:       Zveřejnit:    Zasílat reakce:
Město:
Titulek:
Text:
zbývá 1800 znaků
Vložit příspěvek
Autorská práva vykonává vydavatel. Jakékoli užití částí nebo celku, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem (mechanickým nebo elektronickým) i v jiném než českém jazyce bez písemného svolení vydavatele je zakázáno.
reklama
reklama
reklama
reklama
 
 
V západním pojetí mají slova "válka" a "invaze" jasné významy. Z knih, filmů a televize víme, že v těchto... »»»

 
reklama
 
reklama
reklama