K nejvyšší hodnotě ve své historii může letos vyšplhat u tuzemských pump cena benzinu. Natural 95 postupně zdražuje od Vánoc a od února už stojí víc než nafta, jejíž odbyt v Evropě klesá. Cenu benzinu ale čeká na evropské burze, a tedy i v Česku, další růst. A to kvůli vyšší ceně ropy a jejímu odbytu zejména v asijských zemích. V Česku benzin zřejmě zdraží až nad úroveň loňských rekordních cen, místy převyšujících 40 korun.

Podle analytika společnosti Colosseum Borise Tomčiaka, který se dlouhodobě specializuje na analýzy trhů s palivy, benzin v Česku nyní výrazněji zdražuje i momentálně oslabující kurz koruny k dolaru.

"Předpokládáme letos postupný nárůst ceny ropy. Výraznější zdražení paliv ale bude zčásti eliminovat kurz koruny, která vůči dolaru, až na nynější výjimku, spíše posiluje. Ceny benzinu a nafty postupně porostou, možná budou jen stagnovat na úrovni loňska," říká analytik. Jenže už v nejbližších dnech cena benzinu vlivem zdražení na rotterdamské burze vzroste v Česku o desítky haléřů. K růstu dojde tedy ještě dříve, než je obvyklé.

V průměru stojí dnes podle údajů kartové společnosti CCS litr benzinu 36,36 koruny. Nafta je o 40 haléřů levnější. U některých pump je už dnes ale benzin téměř za 40 korun, podobně jako loni na konci léta, kdy republikový průměr dosáhl historicky rekordních 38,50 koruny.

Evropská ropa Brent byla v minulých dnech cenou 119 dolarů za barel nejdražší od loňského května. O tom, že ceny letos nebudou nižší než v loňském rekordním roce, mluví i petrolejářské firmy. Oficiálně to však neřekne žádná, antimonopolní úřad jim před lety udělil vysoké pokuty za údajné domlouvání kartelu prostřednictvím komentování cen v médiích.

Velkoobchodní cenu, za jakou pumpy nakupují paliva, v poslední době zvyšují i stále dražší biosložky, které petrolejáři přidávají do benzinu a nafty - líh a metylester řepkového oleje. "Odbyt benzinu, a tedy i jeho cenu, zvyšuje v posledních měsících i rostoucí prodej malých osobních vozů, které automobilky vybavují především benzinovými motory," soudí expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.

Sice ještě nezačala klasická motoristická sezona, ale nafta vzhledem k poklesu ekonomik a nižší přepravě zboží kamiony nejde v Evropě na odbyt jako v jiných letech. Vlivem vyšších zásob nezdražuje tolik jako benzin.

Proti ještě většímu zdražení zatím působí v Česku jako brzda silná konkurence čerpacích stanic. Přes 3,5 tisíce veřejných pump a k tomu téměř ještě jednou tolik stanic pro interní potřebu dopravců či zemědělců dělá Česko v přepočtu na obyvatele evropského rekordmana.

Kvůli tomu i marže mají jednotlivé pumpy nižší než například v sousedním Německu. V Česku vydělává jedna pumpa v průměru kolem dvou korun z litru, marže tedy činí přibližně pět procent z ceny. "V České republice způsobuje tak vysoký počet čerpacích stanic velmi silný tlak na co nejnižší cenu. To je výhodné pro řidiče, ale bohužel to také nahrává černému trhu s nezdaněným zbožím," říká šéf českého zastoupení společnosti Shell Petr Pražský, který řídí provoz pump Shellu i v celé střední Evropě.

null

Průměrné ceny pohonných hmot v ČR