Rok od zprovoznění nového centrálního registru vozidel pod správou ministerstva dopravy aplikace stále nepracuje stejně rychle jako bývalý systém, který spravovalo ministerstvo vnitra. Pražská pracoviště jsou nyní schopna denně odbavit zhruba 70 procent žadatelů o změny v registru vozidel ve srovnání s původním systémem.

Ministerstvo dopravy centrální registr vozidel spustilo loni 9. června. Po zhruba hodině provozu systém téměř na celý den zkolaboval a poté se několik týdnů potýkal s výpadky a množstvím chybně uvedených údajů, které podle úředníků na registračních pracovištích vznikly při přenosu z databáze ministerstva vnitra.

Další kolaps systém postihl v polovině prosince při jeho připojování na základní registry. "Už se sice nevyskytují chyby v databázích, ale nemá to tu původní rychlost," uvedl vedoucí dopravněsprávních agend na pražském magistrátu Josef Mihalík. Na délce odezvy je podle Mihalíka znát i počet otevřených registračních pracovišť. V pondělí a ve středu, když je systém zatížený na sto procent, pracuje pomaleji. V jiné dny je možné pozorovat nepatrné zrychlení v souvislosti s tím, že v některých obcích není úřední den.

Výrazné zlepšení podle úředníků nepřinesla ani změna provozovatele z letošního dubna, kdy ministerstvo dopravy vyměnilo původního poskytovatele, společnost ATS-Telcom, za Telefóniku a IT společnost ICZ. Obě společnosti zakázku dostaly narychlo bez soutěže na roční období, protože úřad ještě pod vedením exministra Pavla Dobeše nezajistil provoz systému po vypršení smlouvy s ATS-Telcom .

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák uvedl, že parametry tendru na nového poskytovatele nyní resort připravuje, přestože smlouva s ICZ a Telefónikou trvá do příštího jara. Důvodem je to, aby nový poskytovatel měl dostatek času na přípravu systému a zároveň aby byl čas seznámit obecní úřady s případnými změnami. Mluvčí Novák dodal, že v tomto období bude nutné se soustředit i na odstranění problémů, které doteď přetrvávají.

Za správu registru ministerstvo společnosti ICZ zaplatí 31,4 milionu a Telefónice O2 za přenos dat z registru a další služby spojené s dopravní agendou 46,3 milionu.

Správu registru převzalo ministerstvo dopravy od ministerstva vnitra loni 9. července. Zhruba po hodině provozu nový systém selhal a od té doby se potýká s problémy. Naposledy registr spadl v dubnu, kdy přestalo fungovat spojení s policejní databází hledaných aut v rámci schengenského prostoru. Úředníci tak nemohli přihlašovat nová auta. Registr a údajně nevýhodné smlouvy na jeho provozování stály loni v listopadu místo ministra Pavla Dobeše. Ministra v listopadu vyzvala k odchodu i jeho strana LIDEM.