Hodláte podnikat v Chorvatsku? Tak slovo "kafić", tedy v překladu kavárna, bude jedním z prvních, které od svých obchodních partnerů uslyšíte. Chorvaté do nich nechodí pouze za přátelským popovídáním, ale i za obchody a navazováním kontaktů.Kavárenská kultura je v zemi značně rozšířena, a to od Záhřebu po Dubrovník. Například hlavní město se pyšní proslulou ulicí Tkalčićeva, která je pro místní pojem. Ve Splitu a přímořských městech, jako je třeba Split nebo Trogir, dávají Chorvaté přednost rivě, tedy promenádě s palmami. Kavárny bývají obvykle plné zákazníků od rána do večera a během letních měsíců je těžké sehnat volný stůl. Ke kavárenskému posazení ale na Balkáně nutně patří i cigarety. Chorvaté jsou národem kuřáků a zapalují si téměř kdykoliv a kdekoliv.

Posezení v "kafiči" může sloužit jako "proklepnutí" obchodního partnera a slibuje spíše neformální rozhovor nejen o práci, ale i o osobnějších záležitostech. I proto se mohou jednání někdy protáhnout. Na Balkáně se lidé také zřídkakdy drží dohodnuté agendy. Na čas se tedy v Chorvatsku, a potažmo i v okolních zemích, často nehledí. Vše se řeší "polako", tedy pomalu.

Pokud chcete udělat dobrý dojem, neskákejte do obchodních rozhovorů "po hlavě", Chorvaté totiž dávají na začátku přednost spíše lehké konverzaci například o koníčcích a hlavně pak o rodině. Rodina je u nich na prvním místě. A proto je vždy lepší odlehčit jednání několika drobnými dotazy například na děti nebo právě na volný čas.

Chorvaté vnímají rodinu v širším slova smyslu a zejména v menších městech či na venkově bydlí často v několikageneračních domech. Na rozdíl od Česka proto v Chorvatsku nejsou ani příliš rozšířeny domovy důchodců, protože Chorvaté se raději o své příbuzné postarají doma. I víkendy lidé z Balkánu tráví většinou se svojí rodinou a jen málokdy si nechají narušit svůj volný čas obchodními záležitostmi.

LUXUS TÁHNE

Podnikatelé, kteří se chtějí uchytit v Chorvatsku, by neměli podcenit zevnějšek. Přestože je životní úroveň v Chorvatsku nižší než v Česku, Chorvaté si mnohem více potrpí nejen na luxusní a drahé oblečení, ale i parfémy, mobily či auta - jsou pro ně známkou dosaženého postavení a úspěchu. A nezbytným doplňkem pro muže je kravata, je to přece chorvatský vynález! Chorvaté si všímají i dalších drobností, svoji roli tak může sehrát i výběr hotelu nebo restaurace.Zvláště oblíbená je nejen v Chorvatsku, ale i v dalších zemích regionu italská móda a luxusní vozy z Německa, v Albánii je v tomto ohledu nejpopulárnější značkou Mercedes. Tento přepych ale často ostře kontrastuje s úrovní bydlení nebo například se stavem omšelých budov. A to je případ hlavně vnitrozemí.

POZOR NA JAZYK

Přísloví "vyřčené slovo ani párem koní nezastavíš" v Chorvatsku platí dvojnásob. Je třeba si dávat pozor nejen na slova, ale i na některá témata. Zvláště Češi musí být v tomto ohledu opatrní a při konverzaci s Chorvaty by se měli vyvarovat češtiny. Některá česká slova mají totiž v chorvatštině odlišný význam a snadno tak může dojít k nedorozumění. Příkladem je třeba slovo "užasno", které má v chorvatštině naprosto opačnou konotaci - znamená totiž "strašné" nebo "příšerné". A třeba česky "stan" je v chorvatštině "byt" a "otok" je "ostrov".V Chorvatsku i v jiných zemích Balkánu je několik témat, která je lepší nezmiňovat. Všeobecně se za tabu považuje rozpad Jugoslávie či otázky spojené s válečným konfliktem. Napětí může ale snadno vyvolat i jakýkoliv komentář o právech či životě homosexuálů.

V Srbsku se pak nevyplatí ptát se na Kosovo nebo na bombardování NATO, v Bosně a Hercegovině zase na náboženství. Není vhodné hovořit o penězích ani o osobních problémech. To Chorvaté vnímají jako známku slabosti. Podobná témata je často dostávají do rozpaků.

Chorvaté jsou velcí milovníci fotbalu. Ale i s tímto tématem se musí zacházet opatrně. Pro Dalmatince je jedničkou Hajduk Split, pro obyvatele hlavního města je to Dinamo Záhřeb. Soupeření nepanuje pouze mezi fotbalovými kluby, ale i mezi Splitem a Záhřebem. Je to podobné asi jako mezi Prahou a Ostravou.

ŠTĚDŘÍ HOSTITELÉ

Chorvaty potěší dobrá znalost země, jejího přírodního bohatství či historických památek. Dobrý dojem mohou snadno udělat i koníčky jako jachtaření, rybaření nebo potápění.Vyplatí se i znalosti místních specialit či vína. Chorvaté jsou štědří hostitelé. Obvykle podávají několik chodů, jako předkrm slouží místní sušená šunka pršut nebo sýry, a hlavně rakija, což je tradiční silný alkoholický nápoj. V zemi je běžné zejména během horkého letního počasí míchat víno s vodou, čímž vznikne "bevanda", či s perlivou vodou a tím vzniká "gemišt".


Chorvatsko je domovinou kravaty. Její kořeny sahají až do období třicetileté války, kdy se zvyk nosit šátek uvázaný kolem krku rozšířil do Francie a odtud do dalších zemí.
ilustrační
Foto: Thinkstock

Při posezení v kavárnách navazují Chorvaté i nové obchodní kontakty. Ale do obchodních rozhovorů se příliš nehrňte, věci se často řeší "polako", tedy pomalu.
Ilustrační
Foto: Shutterstock