O pořádný rozruch se na českém stavebním trhu, kde se o velké veřejné zakázky léta utkávají stále stejné firmy, postarala italská společnost Serenissima Costruzioni. Ta, jak HN anonymně sdělil zástupce jedné stavební společnosti, ostatním konkurentům "pěkně rozhodila sandál". V půlce prosince se totiž do tří výběrových řízení na opravu dálnice D1 přihlásila s až o třetinu nižší cenou, než na kolik hodnotu zakázky odhadlo Ředitelství silnic a dálnic.

Italský nováček začal v Česku aktivně působit až v letošním roce. Před nabídkou pro D1 se v lednu ucházel pouze o dvě zakázky pro ŘSD. Šlo o výstavbu dvou úseků silnice u Třince dohromady za více než čtyři miliardy korun bez DPH. Tehdy byli sice ze všech účastníků nejdražší, nicméně i tak se vešli o několik procent pod cenu, kterou požadovalo ŘSD.

"Cena, kterou Serenissima nabídla, byla hodně orientační, v té době ještě společnost neznala zdejší trh," říká k tomu právní zástupce firmy v Česku, advokát Jiří Wytrzens z právní společnosti Smed Jorgensen. Firma pak podle něj využila situace, kdy po ní ŘSD požadovalo doplnění informací, a nechala se úmyslně vyloučit. Byla bez naděje na vítězství a alespoň rychleji dostala zpátky kauci, kterou musela zaplatit.

Modernizovaný úsek
Předpokládaná hodnota zakázky
Počet nabídek
úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek
576 724 000 Kč bez DPH
7
úsek 18, EXIT 134 Měřín – EXIT 141 V. Meziříčí západ
1 051 007 000 Kč bez DPH
6
úsek 25, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka
494 604 000 Kč bez DPH
9

 

U D1 se situace otočila. A Italové si za svou nabídkou stojí. "Odpovídá hloubkové analýze podmínek veřejné zakázky, obvyklých cen materiálu a nákladů na pracovní sílu. Odpovídá zjištěné tržní ceně. Proto nás také velmi překvapily jak nabídky ostatních účastníků, tak především jejich unifikovanost," říká Giuseppe Nardi, generální ředitel společnosti.

Příliš nízká cena, tvrdí konkurence

Oslovené české firmy na to mají jiný názor. "Jimi nabízená cena je pro český trh nereálná, o čemž svědčí i nabídky našich českých konkurentů," říká za Hochtief CZ Radim Šponar, výrobní ředitel divize věnující se dopravním stavbám.

Jiří Petrák, předseda správní rady Stínového ředitelství silnic a dálnic, mu ale oponuje: "Zejména pokud vyhrají všechny tři úseky a budou dostatečně efektivní, tak ta cena není nereálná." Petrák, jehož organizace si klade za cíl upozorňovat na nedostatky při přípravě a výstavbě dopravních staveb, by Italy nepodceňoval. "Italské firmy jsou světoznámí silničáři a pochybuji, že by si dovolily jít do nepřiměřeného rizika," upozorňuje.

úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek
Uchazeči
Nabídnutá cena
Délka záruční doby
SERENISSIMA COSTRUZIONI
399.427.703,03
120
METROSTAV + SWIETELSKY + HOCHTIEF
549.424.016,32
72
PORR + STRABAG
556.363.920,00
70
COLAS CZ
556.800.307,49
66
EUROVIA CS
564.910.352,62
72
SMP + M-SILNICE + BERGER BOHEMIA + VHS
569.997.490,00
60
IMOS + TRACE
763.862.003,00
60

Serenissima Costruzioni má roční obrat kolem 120 milionů eur a přibližně 200 zaměstnanců. Vznikla v roce 2002 a před zahájením své zahraniční expanze se zabývala především údržbou a výstavbou dálničních tahů, které spravovala už před rokem 2002 ještě pod názvem Autostrada Brescia Vicenza Verona Padova. Specializuje se proto na silniční a železniční stavby. I z toho důvodu její šéf nevylučuje, že se bude v budoucnu v Česku ucházet i o projekty na železnici.

Už více než dva roky funguje Serenissima na Balkáně, především v Albánii. Tam získala zakázku za 40 milionů eur (tedy zhruba za 1,1 miliardy korun) na výstavbu dálnice mezi městy Fier a Levan. "A jsme jedním z preferovaných účastníků ve výběrovém řízení na výstavbu Národního stadionu v Tiraně, které má hodnotu 55 milionů eur," říká Nardi. V současné době firma otevírá pobočku v rumunské Bukurešti. Snaží se proniknout i na bulharský, polský a slovenský trh. Na Slovensku se neúspěšně zúčastnila dvou výběrových řízení pro Slovenskou správu ciest.

úsek 18, EXIT 134 Měřín – EXIT 141 V. Meziříčí západ
Uchazeči
Nabídnutá cena
Délka záruční doby
SERENISSIMA COSTRUZIONI
849.853.459,51
72
EUROVIA + STRABAG
1.030.001.868,00
72
COLAS CZ
1.038.156.007,05
66
METROSTAV + SWIETELSKY
1.045.007.083,52
72
IMOS BRNO + D.I.S. SPOL.
1.045.045.045,00
120
IMOS + TRACE
1.339.960.626,00
120

A na otázku, proč zvolila i Česko, odpovídá šéf firmy takto: "Máte strategickou polohu, plně rozvinutou dopravu a infrastrukturu."

České firmy budou protestovat

Pokud tu Italové uspějí, dohlíželi by podle Nardiho na průběh zakázek italští manažeři a technici. "Ti navážou stabilní a dlouhodobou spolupráci s českými profesionály v oboru. Bez využití místních odborníků, dodavatelů a subdodavatelů samozřejmě není myslitelné, že bychom tyto zakázky realizovali," říká.

O tom, kdo opraví další tři úseky dálnice D1, by měla vládou jmenovaná hodnoticí komise rozhodnout už v první čtvrtině příštího roku. Protože devadesát procent váhy při hodnocení připadá na cenu, Serenissimu téměř jistě doporučí ŘSD jako vítěze.

úsek 25, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka
Uchazeči
Nabídnutá cena
Délka záruční doby
SERENISSIMA COSTRUZIONI
321 780 365,18
72
SKANSKA
452 229 051,75
84
STRABAG + EUROVIA CS
474 559 600,72
72
OHL ŽS + ALPINE BAU CZ
483 000 946,58
66
PORR
485 021 410,00
60
D.I.S., SPOL. + IMOS BRNO, A.S.
488 999 478,00
62
COLAS CZ
489 609 111,81
66
HOCHTIEF CZ
489 685 216,83
60
METROSTAV + SWIETELSKY
498 604 045,30
72

Už teď je ale jisté, že celý proces zkomplikují ostatní společnosti. Například Hochtief CZ oznámil, že bude chtít po ŘSD, aby vyhodnotilo, zda je cena, kterou italská firma nabízí, reálná. A podle mluvčího ŘSD Jana Studeckého existuje možnost, že se některý z neúspěšných uchazečů obrátí s námitkou na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.


null