Dovedou japonští hudebníci naplno prožít Bachovu hudbu? Letos to zjistí i návštěvníci Pražského jara, kam 17. května vůbec poprvé přijede dirigent Masaaki Suzuki se svým souborem Bach Collegium Japan. A dopředu si vyprošuje, aby se ho nikdo neptal, proč se o asijských hráčích na Západě občas říká, že jsou technicky sice brilantní, ale při interpretaci západní hudby pocitově chladní. „To je ošklivý, předpojatý stereotyp,“ míní Suzuki. „Všude na světě najdete dobré a špatné hudebníky. Ti, kteří to umí, přece dovedou techniku spojit s výrazem.“

Podle Suzukiho už je totiž svět dávno za tím, aby rozlišoval, zda hudbu ze Západu hrají tamní hudebníci či ti z druhého konce světa. „Dnes už se rozdíly mezi asijskými a evropskými či americkými hudebníky v podstatě smazávají,“ tvrdí. „Pokud se vám náš koncert bude líbit, nemělo by to souviset s tím, zda berete ohled na náš původ nebo ne.“

Suzukiho barokní vokálně-instrumentální ansámbl Bach Collegium Japan sbírá po světě kladné ohlasy už téměř dvacet let. Maestro jej založil a také je jeho uměleckým vedoucím od roku 1990, kdy na tokijské univerzitě absolvoval kompozici a hru na varhany. Odsud zamířil na Sweelinckovu konzervatoř v Amsterdamu, kde následně studoval hru na cembalo a varhany u odborníků na starou hudbu Tona Koopmana a Pieta Keeho.

Když se po této anabázi konečně vrátil do Japonska, byl už Suzuki pevně odhodlaný seznámit tamní publikum s autentickou barokní hudbou hranou na dobové nástroje. „Na barokní hudbě mě fascinovalo, jak má dokonale polyfonickou strukturu, přestože každá linka je tak jednoduchá, tak krásná,“ vzpomíná.

Netrvalo dlouho a Suzuki začal se svým souborem koncertovat i v zahraničí. A ne leckde. Bach Collegium Japan má za sebou vystoupení na festivalech typu BBC Proms, Musikfest Bremen či na Edinburském mezinárodním festivalu. Bachovu Mši h moll hrálo také v newyorské Carnegie Hall a Matoušovy pašije v Thomaskirche v Lipsku, kde Bach působil. Před třemi roky bylo Bach Collegium Japan rezidenčním ansámblem festivalu Oude Muziek v nizozemském Utrechtu, tedy na jedné z nejdůležitějších evropských přehlídek staré hudby.

KONCERT

Bach Collegium Japan

Masaaki Suzuki - dirigent

Hana Blažíková - soprán

17. května, 20 hodin

Dvořákova Síň Rudolfina, Pražské jaro

Za celou tu dobu se rozrůstal i katalog nahrávek souboru, který dnes čítá kompletní záznam Bachových kantát na 55 CD a také jeho motet, za nějž soubor obdržel mimo jiné cenu BBC Music Magazine.

Pro Pražské jaro Suzuki chystá výběr z Bachových kantát a koncertů. „Snažil jsem se vybalancovat jeho duchovní a světskou hudbu, jeho vokální i instrumentální skladby, jeho díla kontemplativní i rozpustilá, ta introvertní i extrovertní. Zkrátka abychom podali co nejucelenější Bachův obraz,“ říká Suzuki.

Návštěvníci Pražského jara jistě ocení i volbu sólistky, jíž bude mimořádná česká sopranistka Hana Blažíková „Už jsme s ní spolupracovali mnohokrát. Je jednou z našich nejdůležitějších sólistek,“ dodává Suzuki.