Klasika: Maserati 3200 GT

* Když značka s puncem nejvyšší ryzosti uvádí novinku, má to vždy aureolu výjimečnosti: s trojzubcem na chladiči se stalo v Paříži jednou z ozdob autosalónu nové kupé 2+2 Maserati 3200 GT.
Už výrazné vstupní otvory vzduchu v čelní masce a ve spoileru + výstupní štěrbiny v motorové kapotě prozrazují zralost múzy, která políbila Giorgetto Giugiara při tvorbě karosérie... stačí přimhouřit oči a motoristickému fandovi se vybaví "věčné" modely Ferrari 330 či Maserati Ghibli z 60. let. Zdroj inspirace podtrhuje i pohled do interiéru s chromovými rámečky a číselníky na přístrojové desce; a také přiznání samotného autora, dokládající, že mu učarovaly muskulaturou oplývající vozy té doby - tak silné, jak vypadaly.
Význam jeho slov podtrhuje pod kapotu podélně umístěný dvaatřicetiventilový V osmiválec 3,2 l s bloky v úhlu 90o s dvojitým turbopřeplňováním, který dává 271 kW/370 koní při 6250 ot./min. Maximální točivý moment dosahuje skutečně úctyhodné hodnoty 491 Nm/4500 ot./min., přičemž 90 % této hodnoty nabízí v dostatečně širokém pásmu otáček od 2700 do 5500. S poměrem 116 koní z 1 litru zdvihového objemu dokáže tato jednotka vystřelit 130 cm vyso-ké kupé z 0 na stovku za 5,12 s (u sprinterů se měří jako v atletice již na setiny sekundy), maximální rychlost je 280 km/h. Není divu, že takovou razanci musí držet v kontaktu s vozovkou přiměřeně mohutná kola (vpředu s pneu 235/40 ZR 18, vzadu dokonce 265/35 ZR 18!), v obou případech s větranými kotouči brzd. Vůz je doslova protkán elektronikou, čemuž pak odpovídá i cena: začíná na hranici 150 000 marek.
Vysoké ceně samozřejmě odpovídají konstrukční parametry, jízdní vlastnosti a komfort; technickou lahůdkou je motor s klikovou hřídelí na pěti ložiscích s ojnicemi uloženými vždy po páru, tedy uspořádání optimálně vyvažující síly vznikající v pohonném agregátu. Samosvorný diferenciál zajišťuje v případě vypnutí ASR dostatečný přenos sil na poháněná kola. Téměř samozřejmostí je výrazné využití hliníku při konstrukci vozu: objevuje se tedy nejen v motoru, ale i v převodovém ústrojí, zavěšení kol vpředu i vzadu, v brzdách. Totéž platí pro elektronický plynový pedál, který nemá přímá mechanická spojení s managementem motoru, ale jeho ovládáním jsou jen dávány elektrické signály informující řídící jednotku o představách řidiče ve věci akcelerace.